Boedapest op de fiets

On 6 mei 2008, in infrastructuur, by Zef Hemel

Gelezen in NRC Handelsblad van 28 april 2008:

Luud Schimmelpennink had het me al gezegd. Terwijl Amsterdam ten aanzien van het gebruik van de fiets in de stad de komende jaren genoegen neemt met het in 2007 bereikte niveau, kiest miljoenenstad Boedapest enthousiast voor de aanval. Ook al zijn de Hongaren smoorverliefd op hun auto, toch probeert de Hongaarse hoofdstad het gebruik van de fiets te stimuleren door het aantal fietspaden tussen nu en 2013 te verdubbelen (nu is dat nog 195 kilometer, maar in zusterstad Wenen is dat al 1000 kilometer), stallingen te maken en in voorlichtingscampagnes de hoofdstedelijke jeugd op de fiets te krijgen. Een onbegonnen zaak, zou je zeggen. Maar nee hoor, de fietspioniers in Boedapest begonnen pas in 2004 met hun acties. Het was een fietskoerierbedrijfje dat het initiatief nam; het richtte Critical Mass op, een jaarlijkse fietsmanifestatie in de hoofdstad. De eerste keer deden slechts een paar duizend fietsers mee, de laatste – vijfde – editie van afgelopen zondag 20 april verwelkomde niet minder dan 50.000 deelnemers. En het startsein voor de fietstocht door de stad werd gegeven door de Nederlandse ambassadeur in Hongarije. De initiatiefnemers zijn meer dan tevreden. Ze worden gesteund door Adam Bodor, fietscommissaris bij het Hongaarse ministerie van Economie en Transport, die op zijn beurt weer profiteert van dit private initiatief.

Opnieuw een voorbeeld van hoe grote steden in een hele korte tijd duurzaam transport kunnen introduceren. Zelfs als ze zich nog maar net tot de auto hebben bekeerd. Zelfs de nieuwe burgemeester van Londen, Boris Johnson, zelf een enthousiast fietser, heeft al aangekondigd veel meer inspanningen te zullen doen om het fietsverkeer in de Britse hoofdstad te stimuleren. Hij doet dit liever, zegt hij, dan via de zogenaamde ‘congestion charge’ van zijn voorganger het autoverkeer te weren. Zou fietsstad Amsterdam hier niet een voorbeeld aan kunnen nemen? Door veel ambitieuzer te zijn ten aanzien van de fiets? Bijvoorbeeld door te streven naar een aandeel fiets in de stedelijke modal split van 45% in 2015 (is nu: 37%). Niet realistisch? Kijk naar Boedapest!

Tagged with:
 

Leave a Reply