De trend van 2012

Gelezen in Het Parool van 4 oktober 2012:

Het goede nieuws van 2012? Begin oktober kopte Het Parool ‘Stad magneet voor digitale media’. Het volgende bleek. Er ontwikkelt zich een steeds grotere digitale media-industrie in Amsterdam en omgeving. Wat heet. “Inmiddels zit al bijna de helft van de Nederlandse bedrijven uit deze sector in de hoofdstad.” Als je de regio meetelt, blijkt het zelfs om twee derde van het totaal van driehonderd bedrijven te gaan. We hebben het dan over websitebouwers, ontwerpers van apps, de gaming industrie, tv-bedrijven, reclamebureaus, consultants en makers van e-books en online-tijdschriften. De grote jongens zitten in Hilversum en in Hoofddorp, de kleinere rond het Vondelpark en op de noordelijke IJ-oever. Veel last van de recessie hebben ze niet. Ze klitten bij elkaar in Amsterdam omdat ze hier het juiste personeel kunnen vinden. Bedrijf volgt mens. Bovendien treffen ze in de hoofdstad de belangrijkste opdrachtgevers. Klassieke agglomeratievoordelen dus. De digitale industrie creëert opmerkelijk veel werkgelegenheid: gemiddeld 45 werknemers per bedrijf, negen keer meer dan bij een doorsneebedrijf in de regio.

Eind van het jaar kreeg de opmerkelijke ontwikkeling een voorlopige bekroning met de komst van NRC Handelsblad naar Amsterdam. Dat mediabedrijf vestigde zich aan het Rokin, in een glaspaleis. Het zicht vanuit de burelen op de historische stad is verpletterend. Zelf moest ik vlak voor de kerst naar de radiostudio van BNR Nieuwsradio. Die is gevestigd aan het Prins Bernhardplein bij het Amstelstation. Ik kon er op de fiets ernaartoe; vanuit de studio keek je zowel op het drukke stadsverkeer van de Wibautstraat als op de etende en drinkende mensen in restaurant Dauphine. Dat is wel wat anders dan de radiostudio’s op het mediapark in Hilversum-Noord. De medewerkers vertelden mij dat de grootstedelijke locatie goed was voor de zichtbaarheid van het bedrijf, maar dat ook zowel zij als de bezoekers nu met de fiets naar hun werk konden en veel meer plezier hadden in hun werk. De trend van 2012: ruimtelijke concentratie, dat blijkt socialer, profijtelijker en duurzamer dan spreiding langs snelweglocaties.


Posted

in

,

by

Comments

One response to “De trend van 2012”

  1. Guus Knibbeler Avatar
    Guus Knibbeler

    Maar stel nu dat ook de grote jongens het MediaPark in Hilversum verruilen voor Amsterdam, omdat ze graag in de hoofdstad willen zitten. Juich je dat dan toe, of is die beweging ongunstig voor een evenwichtige ontwilkkeling van de metropoolregio? Wat het voor Hilversum zou betekenen laat zich raden.

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *