Superinspraak

Gelezen in Le Monde Dossiers & Documents van november 2010:

Parijs is in de ban van twee concurrerende metroprojecten. Eerder schreef ik al over de plannen voor de Arc Expresse – 60 kilometer metrospoor ter waarde van 6 miljard euro, gereed in 2025 – en de Double boucle – 130 kilometer metrospoor tussen de twee grote luchthavens met 42 stations, geschat op 21,4 miljard euro en gereed in 2023. De eerste is een initiatief van de republiek, de tweede van de regio Ile-de-France. De inspraakronde loopt op dit moment en eindigt op 1 februari 2011, ze duurt dus liefst vier maanden. Tot die tijd wordt er elke avond in Parijs een bijeenkomst georganiseerd tijdens welke de beide projecten aan het Parijse publiek worden gepresenteerd. Kosten: 6 miljoen euro. Le Monde meldt dat het regionale parlement en met name de gekozenen van links bang waren dat de gelijktijdige bespreking van de twee projecten, afgedwongen door staatssecretaris Christian le Blanc, bedoeld is om het regionale project te torpederen. Inderdaad overlappen de beide projecten elkaar. “La double boucle du métro, portée par la SGP (Société du Grand Paris, ZH), recoupe en partie les deux arcs sud et nord du projet Arc Expresse de la région.” Stel je voor, het Rijk en de stadsregio Amsterdam bieden anno 2010 tegen elkaar op in met deels overlappende, elkaar concurrerende, zeer grootschalige metroplannen voor Amsterdam en u mag inspreken! Zou u komen?

Nog nooit is er zoveel geld gestoken in een inspraakprocedure in Frankrijk. De wet van 1995 vereist dat elk project groter dan 300 miljoen euro wordt onderworpen aan het oordeel van de bevolking. Aanvankelijk wilde Le Blanc de inspraakprocedure in handen leggen van de prefect van de regio, Daniel Canepa, om tijd te winnen. Maar het parlement floot hem terug en eiste dat de Commission nationale du débat public (CNDP) het voortouw zou nemen. Reden: transparantie en onafhankelijkheid. Daarop eiste de staatssecretaris dat de beide projecten in  elkaar werden geschoven. De CNDP heeft vervolgens de Syndicat des transports d’Ile-de-France (STIF) opgedragen een twintigtal bijeenkomsten te organiseren ter waarde van 2 miljoen euro, de andere heeft ze in handen gelegd van de SGP. Op 1 oktober 2010 is het circus van start gegaan. De bijeenkomsten zijn consultatief, raadplegend dus. Uiteindelijk zal er moeten worden bepaald onder wiens leiding de reusachtige metrowerken zullen worden uitgevoerd. Frankrijk zet zich schrap. Op 2 februari weten we meer.


Posted

in

by

Comments

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *