The Utrecht crisis

Gelezen in NRC Handelsblad van 26 januari 2008:

Utrecht verkeert in crisis. De allerkleinste provincie van Nederland raakt steeds verder geasfalteerd. Wat Diemen is voor Amsterdam, is Utrecht namelijk voor Nederland: een krankzinnig verkeersknooppunt in één van de mooiste landschappen en steden van Nederland. "Terwijl landelijk het aantal afgelegde kilometers in 2006 afnam, steeg het in de provincie Utrecht met 0,9 miljard kilometer," berichtte NRC Handelsblad. Er werden in dat jaar in de provincie 16,1 miljard kilometers afgelegd, voornamelijk per auto en trein. De problemen concentreren zich op de ringweg rond de stad. Die slibt dicht. En de driehoek tussen A1, A27 en A28, ten noorden van de stad, is ook al overbelast. Als er één stad en één provincie in Nederland baat hebben bij rekeningrijden, dan zijn dat Utrecht en Utrecht. Echter, wat doet de provincie? Die reserveert 72 miljoen euro voor extra provinciale wegen en voor het "vlottrekken van het verkeer."  En die begint een onderzoek naar een nieuwe snelweg ten westen van Leidsche Rijn, dwars door het Groene Hart. En die duidt de regio nu ronkend aan als ‘draaischijf Nederland’, in een poging om meer rijksmiddelen voor infrastructuur naar zich toe te trekken.

Laten we Utrecht eens beschouwen als lakmoesproef voor de Randstaddiscussie. Krijgt Utrecht straks nóg meer infrastructuur, waardoor het nog meer een verkeersknooppunt wordt? Of gaan we de stad Utrecht compacter, stedelijker en mooier maken en het asfalt reduceren. Kortom, gaat het vele geld weer naar rijksinfrastructuur of naar de steden?


Posted

in

by

Comments

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *