Olympische plannen

On 1 mei 2019, in Geen categorie, by Zef Hemel

Gelezen in CityMetric van 15 februari 2017:

Knight-Dragon-masterplan-for-Greenwich-Peninsula

Bron: Knight Dragon Masterplan for Greenwich Peninsula

Dit voorjaar boekten we ons hotel in Londen op Greenwich Peninsula. Als gezin stonden we versteld van de centrale ligging van deze oostelijke plek in de metropool. Twintig jaar geleden was dit afgelegen schiereiland ten oosten van Canary Wharf nog in handen van British Gas, de grond was er zwaar vervuild. De eerste pionier werd de Millennium Dome in 2000, tegenwoordig The O2 geheten, ze was ontsproten aan het brein van de Millennium Commission. Niemand behalve zij geloofde erin. Vier locaties waren destijds in de race, waarvan twee in Londen. De commissie koos voor Greenwich North omdat ze in de hoofdstad lag. Stratford zou later gekozen worden als locatie voor de Olympische Spelen. Ook de commissie begreep de moeilijke ligging van het schiereiland ten oosten van Greenwich, dus werd speciaal voor de Dome de Jubilee Line doorgetrokken over de eerste bouwsels van Canary Wharf, dus via Greenwich North, naar Stratford op de noordoever. Tegenwoordig sta je in een mum van tijd op Waterloo of Westminster. Ook voor Greenwich zelf is de nieuwe metrobuis trouwens een uitkomst. Greenwich Peninsula blijkt voor dit stadsdeel nu al een zegen. De hele buurt leeft op. Het was Michael Heseltine die als minister van ruimtelijke ordening in 1997 de grote potentie van de 300 acres ‘brownfield’ zag. Lees zijn fantastische autobiografie uit 2000, ‘Life in the Jungle’.

Onlangs werd door Knight Dragon een plan gelanceerd om bovenop de metrohalte van Greenwich North drie glazen woontorens van dertig verdiepingen elk te bouwen, kosten 1 miljard Engelse pond. Architect: Santiago Calatrava. Saillant detail is dat de torens van de Spanjaard het jonge busstation van die andere sterarchitect Norman Foster gaan vervangen. We liepen langs de bouwput en verkneukelden ons. Het is als de luifel van Rem Koolhaas die moest wijken voor de nieuwe hoofdstation van Rotterdam. Greenwich North is te gewild, ze is de plek waar Knight Dragon alleen al niet minder dan 15.700 nieuwe woningen gaat bouwen. Het busstation heeft nu al zijn maximale capaciteit bereikt. Ook de Jubilee Line wacht een capaciteitsuitbreiding. Vanaf 2021 zullen hier 36 metro’s per uur passeren. Maar stel dat de metro uitvalt, dan zitten toch honderdduizend mensen gevangen op een eiland? Vandaar dus de lobby voor een brugverbinding naar Canary Wharf. Die stuit echter op bezwaren van de nautische lobby, de cruisereders voorop. Vandaar dat er sinds kort een kabelbaan beide oevers verbindt. Hij wordt gerund door Emirates uit Dubai. Een recente vleugelbootdienst brengt sinds kort passagiers comfortabel in dertig minuten naar de City en Westminster. Nee, Amsterdam kan voor zijn HavenStad-plannen veel van Oost-Londen leren. Dichtheid, infrastructuur, goede ontsluiting en een minister in Den Haag met visie. Waar blijven de plannen voor een Amsterdamse Olympische Spelen?

 

Leave a Reply