Ik lees State of the Global Climate 2025 van de World Meteorological Organization (WMO), een onderdeel van de Verenigde Naties. Het verscheen in maart 2026. Liever had ik het niet gelezen. Het meeste schrik ik nog van de snel stijgende temperatuur van het oceaanwater. Zoals bekend zorgen de oceanen voor afkoeling van de planeet. Als dat niet meer gebeurt, hebben we ècht een groot probleem. Nog duizenden jaren zal de mensheid met de gevolgen worden geconfronteerd, zelfs als ze alsnog zou ingrijpen en het gebruik van alle fossiele brandstoffen wereldwijd zou verbieden. Maar dat doet ze helemaal niet. Integendeel. Zelfs na het akkoord van Parijs (2015) neemt het gebruik alleen maar toe. Jaren terug vergeleek ik de situatie waarin we ons bevinden met een spannende James Bond-film. Een schurk, een dreiging, fatsoenlijke mensen aan de verliezende hand, een uitzichtloze situatie, de ondergang die op het nippertje wordt afgewend. Wat ik vergat is dat er een held ontbreekt. Niemand gaat ons redden.
Tessa Breen studeerde afgelopen week af in Delft als stedenbouwkundige op een ontwerp voor Assen dat niet langer wil groeien. Nu nog is de hoofdstad van Drenthe met Groningen door het rijk aangewezen als een regio die nota bene een schaalsprong moet maken. Tessa stelt voor om in dit groeidenken niet mee te gaan en schetst aan de hand van twee wandelingen door het toekomstige Assen een alternatief. Op de ene wandeling voert ze de bezoeker dwars door het centrum, in de andere leidt ze hem door de naoorlogse wijk Peelo. Haar methode heet waarderend onderzoek: zoeken naar aanknopingspunten voor een mooier en beter Assen. Eenvoudige principes hanteert ze daarbij, de gemeenteraad kan erop sturen. In een tijdlijn laat ze zien hoe Assen vooral de afgelopen decennia is gegroeid en hoe de bevolking daartegen in opstand is gekomen. Die eiste in 2027 in een referendum een einde aan het groeidenken. Van het duurzaamheidscentrum in het Asserbos heeft ze een ‘groeimuseum’ gemaakt: Assenaren kunnen daar zien hoe vreemd en ongezond die naoorlogse periode van groei is geweest. Komend weekend is er weer TT in Assen.

Geef een reactie