Ook in de nieuwste Atlas van Nederlandse gemeenten (2022) staat Amsterdam weer met stip bovenaan als het gaat om woonaantrekkelijkheid. Van het landelijke tekort van 390.000 woningen blijkt inmiddels liefst de helft (175.000) gericht op Amsterdam! Maar Amsterdam bouwt niet en ‘grossiert’ in zachte plannen, aldus de makers. Ik moest denken aan een uitspraak van de Amerikaanse sociologe Sharon Zukin die na het verschijnen van ‘Naked City. The Death and Life of Authentic Urban Places’ (2010), opmerkte dat hoogopgeleide mensen willen worden betoverd en dat Amsterdam binnen Europa en de wereld als een ‘betoverende stad’ geldt. Haar boek ging over New York en over hoe het kapitalisme zich meester maakte van de binnenstad die eerst allesbehalve geliefd was en door projectontwikkelaars en gemeentebesturen zelfs was opgegeven. Maar in een podcast vertelde ze wel degelijk over Amsterdam toen haar gevraagd werd of de gemeentelijke aanpak van het Amsterdamse wallengebied niet ook getuigde van opzettelijke gentrificatie, die het verlangen van mensen om te worden betoverd probeerde de stillen. Met andere woorden, was coalitieproject 1012 niet een poging van het gemeentebestuur om de binnenstad geschikt te maken voor hoogopgeleide stedelingen die zo ontzettend houden van galeries in oude pandjes, funky restaurants, bruine cafés, kleine winkeltjes, bloemenmarkten, kleurrijke uitstallingen, terrasjes, oude bomen, lieve bootjes, fietsen op straat.
Zukin, die kort daarvoor onderzoek had gedaan in de Utrechtsestraat en een tijd lang in de Amsterdamse binnenstad had gewoond, legde een rechtstreeks verband tussen coalitieproject 2010 en de succesvolle citymarketingcampagne van Amsterdam. Ze zei: “The Red Light District has begun to look like a serious disadvantage for marketing Amsterdam. There’s even a kind of “I Love Amsterdam” campaign that copies the “I Love New York” campaign of the past few decades. So the new marketing of Amsterdam is more family friendly and really can’t deal with the drug traffic and the human trafficking of the sex industry. So there’s an attempt to evict those uses of the space and turn the windows of the brothels at least temporarily over to fashion designers and visual artists who display their work in the shop windows.” Vervolgens kwam ze op voor de prostituees, die door de aanpak van de gemeente het veld dreigden te moeten ruimen: “There’s a curious dynamic of women’s control over their bodies and their work in a legalized prostitution situation, and the criminality of a lot of that industry, all of which is played out in urban redevelopment.” Amsterdam, concludeerde ze, is betoverend. Daar heb je geen citymarketing voor nodig. De betovering van Amsterdam geldt inmiddels ook voor de schoongeveegde Wallen. Die worden nu onder de voet gelopen door hordes toeristen. Sterft daarmee de stad? Nee integendeel, ze is woest en woest aantrekkelijk.
Geef een reactie