Best of the best

Een rondvaart in een open boot door de Amsterdamse grachten, ondertussen genietend van wijn en kaas, is door Tripadvisor uitgeroepen tot beste toeristische ervaring in de wereld. De schoonheid van Amsterdam, aldus bijna 10.000 beoordelaars, ervaar je al varend het beste en is spectaculairder en ook goedkoper dan een kamelentocht door de woestijn, een duik in de Great Barrier Rif of een wandeling langs de noordkust van Hawaï. Het nieuws werd op 14 juni jongstleden officieel bekend gemaakt. Wat is Tripadvisor? Tripadvisor is een populaire website die maandelijks door 463 miljoen reizigers wereldwijd wordt bezocht. Al die reizigers doen dat om er hun vakantiebestemming te zoeken en/of achteraf met sterren en commentaar te beoordelen. Elk jaar publiceert de website rankings die door de bezoekers zelf worden aangemaakt. Dit jaar domineerden de outdoor activiteiten. Dat zal wel met de pandemie te maken hebben gehad. Bovenaan eindigde de Amsterdamse rondvaart. Zowel de gidsen, de drank, de boot, de prijs als de vaarroute met zijn vele iconische plekken en gebouwen werden door vrijwel alle recensenten zeer hoog aangeslagen. Ja, ook de rondleiding zelf en de informatie die door de gidsen werd gegeven, werden uitdrukkelijk vermeld. Hoe moeten we als planologen deze hoge onderscheiding beoordelen?

In 1999 publiceerde de Canadese socioloog John Hannigan zijn ‘Fantasy City’. Daarin schreef hij over ‘plezier en profijt in de postmoderne metropool’ als nieuwste trend als het gaat om de ontwikkeling van steden. Hannigan constateerde dat steden in het westen razendsnel hun industrie aan het verliezen waren. Wat kwam ervoor in de plaats? Dienstverlening klonk te algemeen. Zijn onderzoek wees uit dat vooral sport, toerisme, cultuur en entertainment de toekomstige basis van de nieuwe stedelijke economie zouden vormen. Niet alleen in Amerikaanse steden was dit de trend, maar vooral in de Aziatische en Australische metropolen. De nieuwe ‘landscapes of pleasure’ toonden hybride vormen van winkelen, entertainment, eten, onderwijs en cultuur: shopertainment, eatertainment en edutainment. Hannigan waarschuwde: “Urban policy-makers need to be proactive rather than reactive, they need to become full collaborative partners with the private sector rather than supplicants who enter into flawed and costly development deals.” Fantasy City verscheen aan de vooravond van het internet, zijn mondiale deelplatforms, de lowcost carriers. Amsterdam was al die jaren proactief. De kades en bruggen storten in, maar de prijzen en onderscheidingen stromen binnen.


Posted

in

, ,

by

Tags:

Comments

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *