De gemeente Ouder Amstel gaat eindelijk bouwen, en hoe! Tussen de Ziggo Dome en Amstelkwartier zullen de komende jaren een kleine 5.000 woningen verrijzen. Het masterplan is van de hand van het Rotterdamse bureau West 8, dat in juni 2018 de tender won. Dat is niet minder dan een triomf. In 2011 durfde Amsterdam in haar kersverse Structuurvisie 2040 de plek nog niet in te kleuren, bang als ze was de toorn van de buren over zich af te roepen. Zonder problemen gaat het natuurlijk niet, want juist in dit deel van de metropool liggen een paar oude, grote volkstuincomplexen. En wie volkstuinen zegt, zegt oppositie. En dan is er ook nog de Toekomst, het trainingscomplex van Ajax. Niemand die deze velden durft te verplaatsen. Maar laten we eerst stilstaan bij het feit dat een kleine randgemeente als Ouder Amstel, met niet meer dan 13.000 inwoners, bereid is zoveel financieel risico te nemen en daarbij ook nog eens haar inwonertal te verdubbelen. Wethouder Marian van der Weele (D66) durft het in ieder geval aan. Zelf woont ze in Ouderkerk aan de Amstel en ze is al twee termijnen wethouder. Bovendien krijgt ze alle medewerking van de grote buurgemeente. En zeg nou zelf, ‘De nieuwe kern’ ligt dichtbij station Duivendrecht, het dorp Duivendrecht – ook gemeente Ouder Amstel – oogt stedelijk vergeleken bij het idyllische Ouderkerk aan de Amstel. Zeker toen een fraaie rechtstreekse wegverbinding tussen de beide dorpen werd beloofd ging de gemeenteraad van Ouder Amstel overstag. Die historische verbinding is ooit in de plannenmakerij rond de Bijlmer en de aanleg van de A2 gesneuveld.
Hoe ziet het masterplan eruit? De volkstuinen zullen moeten ‘inbreiden’. Bij station Duivendrecht gaat het straks de hoogte in, maar “het wordt beslist geen nieuwe Bijlmer.” Spectaculair wordt het wel: torens rond de spoorbogen tussen het stadion en de Zuidas en Ajax dat een prominente plek krijgt. Dat wordt geheid een trekker. Dwars door het plangebied voert een langgerekt park dat de makers in hun plan aanduiden als ‘een nieuw Vondelpark’. Het bevat inderdaad een fietspad langs een kronkelend water dat de Amstelscheg met het dorp Duivendrecht verbindt; over de Holterbergweg is zelfs een ecoduct voorzien. Deze kostbare fietsverbinding heeft de gemeenteraad van Ouder Amstel dus over de streep getrokken. Het ziet er beslist aantrekkelijk uit. NS, Ajax en gemeente Amsterdam zijn hier de belangrijkste grondbezitters. Samen met Volker/Wessels en de gemeente Ouder Amstel tekenden ze een samenwerkingsovereenkomst, dus daar zijn eventuele obstakels weggenomen. Het enige overblijvende probleem lijkt het stikstofdossier. Het verderop gelegen natuurgebied De Ronde Hoep kan geen extra belasting verdragen. De verbreding van de A9 is hier het grootste probleem, het geprojecteerde Nieuwe Kern-gebied lijkt op voldoende veilige afstand. Alleen Schiphol blijft problemen geven. De luchthaven maakt zich zorgen over de nieuwbouw in een belangrijke aanvliegroute. Daarvan vindt de wethouder dat het regionale belang zwaarder weegt; ze wordt daarin gesteund door de provincie. Ziedaar het complexe planologische speelveld. Als alle hobbels straks zijn genomen, wordt een schakel tussen de Zuidas en Bijlmer/Arena na decennia gesteggel eindelijk ingevuld. Achteraf best snel: in april 2016 vormde zich de intentie, in 2022 gaat de schop de grond in. Zes jaar voorbereiding. Welke planoloog heeft deze ingewikkelde procedure begeleid en tot een goed einde gebracht?
Geef een reactie