Floriade aan de snelweg

Over een aantal weken opent in Almere de Floriade zijn poorten. Op een schiereiland in het Weerwater zal de Nederlandse tuinbouwsector een zomer lang de wereld laten zien wat ze aan groen te bieden heeft. Almere koos voor het thema ‘groene stad’ en stelt duurzaamheid voorop. Veertig jaar geleden deed de pas ingestelde poldergemeente al eens een poging om een Floriade te organiseren, maar die mislukte. In het Pampushout situeerde ze een tentoonstellingsterrein dat in 1992 een miljoenenpubliek naar de jonge polder moest trekken. Een bootverbinding tussen Amsterdam en Almere Pampus zou de toeristen in twintig minuten naar het bijzondere evenement toe brengen. Vanaf de dijk zou men te voet door een tijdelijk in te richten tuinbouwgebied zijn reis moeten vervolgen naar het hout, een wandeling opgevat als een rustgevende smaakmaker. Het plan, gebaseerd op een nauwkeurige studie van de Floriade 1982 aan de Amsterdamse Gaasperplas, werd in februari 1984 bij de Nederlandse Tuinbouwraad ingediend. Kosten: 65 miljoen gulden. Toen de NTR niet reageerde schreef het gemeentebestuur nogmaals een brief waarin het opnieuw aandrong. Het korte antwoord luidde: een Floriade vereist een goede infrastructuur en hoogwaardige accommodaties en past daarom beter bij een grote stad. Toegegeven, het jonge Almere was nog klein en bood al die faciliteiten niet. Bedenk daarbij dat op 30 september 1981 rijksweg 6 als enkelbaans snelweg juist was geopend. De Hollandsche Brug lag toen overigens al jaren gereed.

Omdat Almere met het korte antwoord geen genoegen nam schreef de NTR in de zomer van 1984 ten slotte terug dat Amsterdam opnieuw een uniek aanbod had gedaan dat het niet kon en wilde weigeren. De hoofdstad, schreef ze, was van plan een derde Floriade te organiseren en had daarvoor ditmaal de onbebouwde polders rond de verlaten Westergasfabriek bij de Staatsliedenbuurt op het oog. Hier zou in het verlengde van het Westerpark een nieuw stadspark worden aangelegd, mooier en groter dan veel andere parken, waarbij de restanten van de oude gasfabriek zouden worden gebruikt en de ernstig vervuilde grond gereinigd. Uiteindelijk zou het vernieuwde Westerpark er inderdaad komen en werd het complex van de Westergasfabriek schitterend gerestaureerd en als cultuurtempel ingericht, maar niet door toedoen van een Floriade. Amsterdam werd al snel geconfronteerd met grote technische en financiële problemen en moest zich terugtrekken. Hierdoor zag de NTR zich gedwongen naar Zoetermeer uit te wijken. Nu, dertig jaar later, komt de Almeerse Floriade er alsnog. In plaats van de luwte van Pampushout en een snelle bootverbinding met Amsterdam opent Almere als stad van meer dan 200.000 inwoners zijn Floriade op een locatie langs de in 1981 geopende eenbaanssnelweg. Het schiereiland grenst namelijk aan rijksweg A6, inmiddels een snelweg van 2 x 3 rijstroken die de volwassen ‘green city’ met zijn uitgestrekte bossen stevig doorklieft. Almere heeft van de afwijzing in 1984 geleerd. Een betere auto-infrastructuur kan de NTR zich niet wensen.


Posted

in

by

Tags:

Comments

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *