High Speed Two

Gelezen op BBC News van 25 mei 2010:

De nieuwe regering Cameron heeft de aanleg van de derde baan op Heathrow geschrapt. Daar zullen ze op Schiphol blij om zijn. Nu kampt de Nederlandse luchthaven op dit moment met voldoende problemen, dus ik weet niet of ze het wel hebben opgemerkt. In plaats van extra start en landingsbanen – hetzelfde geldt namelijk voor Stansted en Gatwick airport –, neemt de Britse regering zich voor het netwerk van Hogesnelheidslijnen in het Verenigd Koninkrijk stevig uit te breiden. De toezeggingen van regeringszijde zijn overigens nog vaag. Maar de toon is gezet. Duurzaamheid is mede een motief, maar het snelspoor is ook “central to the future success of the British economy’. Londen is inmiddels per snelspoor gekoppeld aan de Kanaaltunnel, nu moeten ook de andere Britse steden eraan geloven. Heathrow wordt het nieuwe knooppunt. De nieuwe regering heeft High Speed Two gevraagd om de contouren van het nieuwe netwerk te schetsen. High Speed Two is de onderneming die de vorige regering in januari 2009 oprichtte met als doel snelspoor te promoten tussen Londen en Schotland. Zij zal nu een consultatieronde organiseren, die geboekt staat voor begin 2011. Hoe de regering dit alles zal gaan financieren is overigens nog onbekend. Duidelijk dat de regering Cameron stevig aan het bezuinigen is geslagen, dus de kansen lijken niet erg groot.

Ondertussen wacht Nederland nog altijd op de eerste hogesnelheidstreinen op het traject Amsterdam-Parijs. Het spoor ligt er al jaren, maar de treinstellen zijn nog altijd niet geleverd en Hispeed gaat ondertussen gebukt onder vreselijke kosten. Het klimaat om in Nederland over een tweede hogesnelheidslijn te beginnen lijkt op deze wijze niet erg gunstig. De nieuwe regering, rechts of paars-plus, zal dus zeker geen aanleg van een nieuwe HSL tussen Amsterdam en Keulen aankondigen. En dat is  jammer. Er is namelijk schreeuwende behoefte aan hogesnelheidstreinen tussen Amsterdam/Schiphol en Frankfurt, tussen Amsterdam/Schiphol en Berlijn, en tussen Amsterdam/Schiphol en Kopenhagen/Malmö. Of vergis ik me en staat er iemand in het Haagse op die niet bij de pakken neer gaat zitten en een gedurfd toekomstbeeld schetst?


Posted

in

by

Tags:

Comments

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *