Kom maar op met die Noord/Zuidlijn!

Gelezen in UN Environment van 12 juli 2018:

Afbeeldingsresultaat voor beijing most liveable city 2017 economist intelligence unit

Bron: Economist.com

Peking binnenkort behorend tot de wereldtop van meest leefbare steden? De Verenigde Naties sluiten het niet uit. In ‘Beijing joining the ranks of the world’s most liveable cities’ schrijft de organisatie over de nieuwe benchmark van wereldsteden van de Economist Intelligence Unit (EIU). De afgelopen tien jaar is de Chinese megastad vier punten opgeschoven naar boven. Daarmee komt ze in de buurt van de top van meest leefbare steden ter wereld. Het gaat dus goed met Peking. Nog niet op alle dertig criteria van de EIU scoort de megastad even goed, zeker niet. Maar dit zijn de grote prestaties van de afgelopen vijftien jaar: de drinkwaterkwaliteit is flink verbeterd, er is fors geïnvesteerd in het openbaar vervoer, de gezondheidszorg is sterk vooruitgegaan, de energievoorziening is inmiddels op orde, de hittebestrijding en de vochtregulering in de zomermaanden zijn daadkrachtig aangepakt. Uiteraard hangt de leefbaarheid vooral af van de luchtkwaliteit en de luchtvervuiling. Die zijn nog lang niet op orde. Maar ook daar zijn flinke stappen in gemaakt. Door het openbaar vervoer (metro!) aan te pakken is deze vooral de laatste vijf jaar sterk verbeterd. Nee, dit is geen propaganda van de Chinese regering. Het zijn de Verenigde Naties zelf die tot deze gunstige conclusie komen op basis van data die zijn verzameld door de Londense zakenkrant The Economist.

Volgens de VN is de basis voor het succes van Peking gelegd met de Olympische Spelen van 2008. Acht jaar daarvoor al was alles op alles gezet om de beroerde situatie in de Chinese megastad te verbeteren en het slechte imago op te poetsen. In 1998 scoorde Peking ronduit negatief op vrijwel alle criteria van leefbaarheid. Vooral de smog was verschrikkelijk. Het winnen van het bid leidde tot belangrijke overheidsinvesteringen die op het doel konden worden gericht: van Peking een leefbare metropool maken. Sindsdien zijn krachten in de megastad ontketend die niet meer te stoppen zijn. Zo werd vijf jaar geleden een actieplan vastgesteld om de luchtkwaliteit aan te pakken. De vorderingen zijn nu al zichtbaar en voor alle inwoners voelbaar. Vijfentwintig miljoen Chinezen die straks in een leefbare omgeving leven, rijkdom vergaren maar per inwoner het milieu veel minder belasten van de gemiddelde Nederlander, is dat voorstelbaar? Jazeker. De auto-afhankelijkheid van Nederland is extreem en wordt alleen maar groter. De sleutel: uitstekend openbaar vervoer, maar voor goed openbaar vervoer heb je dichtheid nodig. In China schrikken ze niet van een beetje metropool. Laat die Noord/Zuidlijn maar rijden!


Posted

in

by

Tags:

Comments

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *