Onwaarschijnlijke binnenstad

Afzender van ‘Tour Groot-Amsterdam’ is de gemeente Amsterdam. Auteur: Maurits de Hoog, stedenbouwkundige. Het boek gaat over een strook Groot-Amsterdam tussen Krommenie en Abcoude en verscheen december 2020 ter gelegenheid van het afscheid van De Hoog als stedenbouwkundige in dienst van de gemeente. ‘Tour Groot-Amsterdam’ bevat acht fietsroutes en 24 essays van de hand van De Hoog, die zich als een echte dokter buigt over de stad, telkens een diagnose stelt en dan concrete ingrepen voorstelt in het stedelijk weefsel. Het zijn allemaal chirurgische ingrepen, bedacht en uitgevoerd door een specialist. Interessant en enigszins afwijkend is het essay over ‘Amsterdam 700 en de onwaarschijnlijke ontwikkeling van de binnenstad’. De toon lijkt planologisch, maar eindigt toch weer typisch stedenbouwkundig. In 1975 bestond Amsterdam 700 jaar. In dat jaar werden liefst 260 evenementen georganiseerd. De Hoog spit het programma door, toont zich onder de indruk en concludeert dat hiermee een nieuwe koers voor de stad werd uitgezet: “Kijk je terug, dan is duidelijk dat hiermee de basis is gelegd voor de sterke ontwikkeling van het toerisme in de decennia daarna.” Het is een interessante observatie.

Zo wijst hij op de renovatie van het Anne Frankhuis (1987-1988), het Concertgebouw (1985-1988), het Joods Historisch Museum (1987), de uitbreiding van het Van Goghmuseum (1988), de herinrichting van alle grote stadspleinen, de renovatie van het Rijksmuseum, Stedelijk Museum en Scheepvaartmuseum. De binnenstad, schrijft hij, ontwikkelde zich in relatief korte tijd van een zevental clusters in één supercluster: een samenklontering van metropolitane functies in een gebied met een straal van slechts 1,5 kilometer maar wel met minstens 100 miljoen jaarlijkse gebruikers. Het ging in zijn ogen allemaal veel sneller dan gedacht. Wat te doen? Als oplossing stelt hij de gemeente voor vrijkomende gebouwen te kopen en tijdelijk te verhuren. Daarnaast denkt hij aan autovrije grachten. “Het lijkt mij een goed idee om in 2025 – 50 jaar na de eerste stadsmarathon in Amsterdam – ter gelegenheid van 750 jaar Amsterdam het herontwerp van de binnenstad zonder auto’s af te hebben.” Herontwerp van de binnenstad? Autovrije grachten? Nee, we hebben 260 nieuwe evenementen nodig die de overbelaste binnenstad en de stad als geheel een nieuwe toekomst beloven. Nog vier jaar te gaan. Dan viert Amsterdam zijn 750-jarig bestaan. Burgers denken daar sinds 2012 over na.


Posted

in

by

Tags:

Comments

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *