Amsterdamse nacht als exportproduct

Gehoord in CREA te Amsterdam op 5 februari 2018:

Gerelateerde afbeelding

De datum van de verkiezing van de nieuwe nachtburgemeester van Amsterdam,  eind februari, was met zorg gekozen. Vlak voor de gemeenteraadsverkiezingen van 21 maart verwacht Mirik Milan van de politiek voor het nachtleven de meeste aandacht. Sinds 2012 is hij nachtburgemeester van de hoofdstad. Als hij iets goed kan dan is het praten en lobbyen. In de eerste Amsterdamlezing van 2018 wees de vertrekkende nachtburgemeeser op de concrete resultaten die hij met zijn acties had geboekt. Van de circa tachtig clubs die Amsterdam telt zijn er nu circa 25 lid van de Club van 100. De Club ondersteunt het instituut nachtburgemeester. Doel: de kwaliteit van het uitgaansleven verbeteren. Daarvoor, zei hij, moet de keten van clubs, festivals en mega-evenementen helemaal kloppen. Hij noemde dat de ‘creatieve footprint’. Amsterdam wordt te duur. De prijzen die men tegenwoordig rekent vormen een regelrechte bedreiging. Met de 24-uursvergunningen had hij misschien wel de belangrijkste winst geboekt. Deze vergunningen bieden de stad grote voordelen: mensen staan na sluitingstijd niet meer massaal op straat. Minder kans dus op geschreeuw, vernielingen en herrie. Wel vond hij het jammer dat de vergunningen uitsluitend zijn verstrekt voor locaties buiten het centrum. In het centrum van Amsterdam zou dit ook mogelijk moeten zijn. Overigens bieden de verschillende locaties meer dan muziek en dans alleen. Gedurende een etmaal vinden tal van activiteiten plaats. In New York komt nu ook een nachtburgemeester. Met Bill de Blasio had hij er gesprekken over gevoerd.

Iemand in de zaal merkte op dat steden als New York echt niet zitten te wachten op innovaties uit het ‘dorp Amsterdam’, maar Milan bestreed dat. In zijn termijn had hij een groot aantal metropolen op bezoek gehad en was hij ook op tal van steden in de wereld uitgenodigd geweest. Amsterdam loopt met het organiseren van het nachtleven gewoon voorop. Zo wees hij op het enorme succes van Amsterdam Dance Event en vertelde hij over de Night Mayors Summit die hij in 2016 organiseerde. Uitvoerig stond hij stil bij de gecoördineerde acties rondom het Rembrandtplein. Met betere verlichting, het weren van auto’s ‘s nachts, straatcoaches en een buurtapp is er 25 procent minder geweld en 30 procent minder meldingen van overlast. Alles bij elkaar had 4 ton gekost, waarvan een derde door de horeca-ondernemers was betaald. Verder had hij zich ingespannen om het nachtleven vrouwvriendelijker te maken. Dat vergt nachtportiers die meer op de veiligheid van vrouwelijke bezoekers letten en meer vrouwen in de leiding van de clubs. Wat hij na zijn nachtburgemeesterschap ging doen? Dan gaat hij andere steden adviseren over hoe ze hun ‘creatieve footprint’ kunnen verbeteren. De Amsterdamse nacht wordt een exportproduct.


Posted

in

by

Comments

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *