Gezonde straten

Ook burgemeester Sadiq Khan van Londen laat er geen gras over groeien. Begin mei dit jaar – ruim een maand na afkondiging van de Britse lockdown – lanceerde hij een StreetSpace Plan dat met name het centrum van Londen zo goed als autovrij moet maken. Hij wil wandelen en fietsen bevorderen door straten in drukke Londense buurten en met name rond scholen anders in te richten. Het plan spreekt van ‘gezonde straten’. Fietsers krijgen voorrang en voetgangers krijgen veel meer ruimte eenvoudig doordat trottoirs worden verbreed. Tijdelijke maatregelen tijdens de lockdown zullen met het plan permanent worden gemaakt. Sinds juni worden al 136 projecten uitgevoerd in 19 buurten. Kosten: 6 miljoen pond. Zelfs in de City, het financiële hart van de metropool, zullen straten voor auto’s worden afgesloten. Het fietsgebruik in Londen zal door alle maatregelen naar verwachting vertienvoudigen, het voetgangersverkeer vervijfvoudigen. Aanleiding: de forse reductie in de capaciteit van het openbaar vervoer als gevolg van de maatregelen rond ‘social distancing’.

In de begroting van de stad voor 2021 is 97,6 miljoen pond voor gezonde straten gereserveerd. Dat is heel wat minder dan de burgemeester aanvankelijk wilde, maar ook op de gemeentebegroting van Londen wordt gekort. Inmiddels is al 15.000 vierkante meter voetgangersgebied toegevoegd en 15 kilometer fietspaden aangelegd. Twintig kilometer wordt op dit moment onder handen genomen. Begin september is zelfs een begin gemaakt met de aanleg van een fietsroute richting Canary Wharf en de Docklands. Ondertussen procederen taxivervoerbedrijven tegen de afsluitingen van doorgaande routes en is de GLA de luchtkwaliteit gaan meten rond met name de 430 scholen die onderdeel zijn van het StreetSpace plan om te zien of die al is verbeterd. Het meetsysteem wordt mede gefinancierd door Michael Bloomberg, de oud-burgemeester van New York. Ik zag rekensommen dat 60 procent van de autoritten door Londen kan worden omgezet in voet- en fietstochten van minder dan 150 minuten. Voor de gezondheid van de inwoners zou dit veel kunnen betekenen: meer bewegen, schonere lucht, veiliger straten, een leefbaarder stad.


Posted

in

, ,

by

Tags:

Comments

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *