Los Angeles als voorbeeld

Wie herinnert zich nog de blauwe, schone luchten en de weldadige stilte tijdens de eerste lockdown in het vroege voorjaar van 2020? Alle auto- en vliegverkeer kwam in één klap tot stilstand. Mensen wandelden en fietsten buiten. Wekenlang voelde het rustig en rook het schoon in de stad. Je hoorde de vogels weer fluiten. Dat is tijdens deze tweede lockdown beslist niet het geval. Sterker, auto’s en motoren zijn aan de winnende hand; de luchtvervuiling is weer terug op het oude niveau. Ondertussen kampt het Nederlandse openbaar vervoer met de ernstigste terugslag in jaren en het is de vraag of dit er zonder hulp van rijkszijde ooit weer bovenop komt. Ook Nederland kiest op dit moment massaal voor de auto, want die is veiliger. De minister van infrastructuur doet er nog een schepje bovenop en werkt aan wegverbredingen zoals die bij Amelisweerd. Als het waar is dat mensen menen dat ze ook na de pandemie op afstand kunnen gaan werken en dus hun biezen pakken en verhuizen naar het platteland, dan is elke vorm van transit-oriented development (bouwen bij stations) vergeefs geweest. De toch al sterk gespreide verstedelijking in de lage landen zal nóg verder uitdijen. Iedereen wordt straks veroordeeld tot de auto. Weg schone lucht.

In Los Angeles zagen ze dit gevaar al vroeg aankomen. Ik las erover in Planetizen (16 december), de website van de Amerikaanse vereniging van stadsplanners. De metropool aan de westkust van de Verenigde Staten bereidt zich voor op de Olympische Spelen van 2028. Bij die spelen hoort schone lucht, het IOC wil duurzaamheid. De autostad kan zich ook niet nog meer auto’s permitteren. Dus direct in het begin van de eerste lockdown smeedden de planners van de Los Angeles County Metropolitan Transportation Authority (Metro) al plannen voor versnelling van de investeringen in het openbaar vervoer. LA heeft na New York het grootste busnetwerk van alle steden in de Verenigde Staten; de stad werkt aan plannen voor nieuwe metroverbindingen en versterking van het buslijnennet, alles gericht op 2028. Daarbij wordt vooral gekeken naar de arme wijken en buurten waar mensen zich geen auto kunnen permitteren en waar goed openbaar vervoer vrijwel geheel ontbreekt. Juist de ongelijkheid wil men bestrijden. De hoop van de stadsplanners is gevestigd op de regering Biden. Die belooft, anders dan de vertrekkende president, belangrijke investeringen in publieke diensten en infrastructuur. Zou Nederland – met evenveel inwoners als Los Angeles – geen voorbeeld aan LA moeten nemen en ambitieuze plannen moeten maken voor omvattende investeringen in openbaar vervoer, te beginnen in de grote steden, en binnen die grote steden in de arme wijken in de eerste plaats? Is er een politieke partij die dit in haar programma heeft staan?


Posted

in

,

by

Tags:

Comments

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *