Fietstocht gemaakt over de A2. Bij Maastricht ligt de autosnelweg sinds 2018 in een lange, twee verdiepingen tellende verkeerstunnel. Daarmee is een einde gekomen aan ‘de Berlijnse Muur’ die de zuidelijke stad decennialang in tweeën splitste. Met stedenbouwkundige Jake Wiersma fietsten we – ik en een aantal vervoersplanologen – over de zogenoemde ´’groene loper’, die tegenwoordig slingerend het tracé volgt en in noordelijke richting zelfs het omringende landschap in duikt. Ronduit schitterend is het. Het kostbare project lijkt een duurzame oplossing, maar Wiersma wilde daar wel iets op afdingen. De ondertunneling is van rijkswege gepaard gegaan met een stevige wegverbreding. Maastricht wordt daardoor na opening geteisterd door veel meer autoverkeer. Op alle toevoerwegen naar de stad is het nu dringen geblazen, van blik wel te verstaan. Dagjesmensen houden het openbaar vervoer zelfs voor gezien en toeren vrolijk met hun automobiel richting de binnenstad. Ook Maastrichtenaren gebruiken veel vaker de auto. Het autoprobleem is door de aanleg van de brede tunnel op veel plaatsen alleen maar toegenomen.
We verdiepten ons in het probleem van een krimpende regio als Zuid-Limburg, waar de bebouwing in een zeer lage dichtheid gespreid is over het landschap en dat door zijn meerkernigheid een enorme, groeiende mobiliteitshonger opwekt. Overal in Europa is sprake van een dergelijke situatie. De automobiliteit blijft verder groeien; duurzaam is het allerminst. Wiersma vertelde dat op de kaart van Nederland eigenlijk alleen Amsterdam nog condities heeft die gunstig zijn voor openbaar vervoer; overal elders is de auto aan de winnende hand. Want polynucleaire patronen zijn dominant geworden en die vormen een doodsteek voor goed, hoogfrequent openbaar vervoer. Zijn onderzoek naar autoafhankelijkheid in Nederland leek hem aanvankelijk nog optimistisch te stemmen, maar nu moest hij erkennen dat dit niet zo was. Nederlanders gebruiken steeds vaker de auto. Op onze fietstocht bereikten we de landgoederen buiten Maastricht; we waren nog niet in het groen, of we stuitten op een reusachtig parkeerterrein: een Park + Ride voor forensen en dagjesmensen. En ‘s avonds op de terugweg hoorde ik de filemeldingen. Het fileleed is groter dan ooit.
Geef een reactie