Groningen

Het perron van Scheemda dus. Het is nog vroeg. Een beetje druilerig weer. De trein naar Groningen blijkt helemaal door te rijden naar Roodeschool. Dat is nieuw. Tot voor kort moest je overstappen in Groningen. Het is allemaal te danken aan Spoorplan Noord-Nederland, een investeringspakket van liefst 1 miljard euro dat in 2022 door de Tweede Kamer werd afgedwongen van de Nederlandse regering. De klacht was dat er teveel infrastructuurgeld naar de Randstad ging. Bedoeld werd: er moest meer naar de drie noordelijke provincies. Die 1 miljard wordt nu besteed aan twintig spoorprojecten in Groningen, Friesland en Drenthe, waaronder de bouw van een nieuw station voor Groningen. Dat station – ooit een kopstation – is al bijna gereed en maakt het doorrijden van treinen mogelijk. Een ander project betreft de spoorlijn van Groningen over Winschoten naar Bremen, de zogenoemde Wonderlijn. Die rijdt straks zelfs door naar Leeuwarden. Aan die lijn dus ligt Scheemda. Ik sta met scholieren op het perron. Zou iemand van hen naar Roodeschool willen doorreizen?

Let op, Groningen zelf spint er garen bij. Het wil niet alleen een frequente, rechtstreekse treinverbinding met Bremen, maar ook een nieuw spoor naar Enschede via een Nedersaksenlijn en een snelle Lelylijn over Heerenveen naar Amsterdam. Naast de 1 miljard voor Spoorplan is er voor de Nedersaksenlijn inmiddels al 1,9 miljard euro naar Noord-Nederland geschoven, en oud-president van DNB Klaas Knot moet de ontbrekende 15 miljard voor de Lelylijn naar binnen rekenen, bij elkaar opgeteld is dat 18 miljard euro voor alleen al het spoor. 18 miljard! Vergeet ik nog het aanvullende geld voor knelpunt Meppel-Zwolle. De exploitatiekosten vallen daar overigens buiten; die zullen mega zijn, alleen al voor de Lelylijn jaarlijks 500 miljoen euro. En dat terwijl alles hier nog op diesel rijdt. Ook opvallend: alles komt straks samen in Groningen. De stad weeft zich als een spin in het web van bestaande en nieuwe spoorlijnen. Dat zeg ik, vooral die ene stad spint er garen bij. Maar Scheemda? Wat hebben Scheemda, Zuidbroek en Roodeschool aan al dit geweld? Zware infrastructuur bouw je om een impuls aan de economie te geven. De vraag is wat voor economie. Keren de jongeren straks naar de dorpen terug?


Posted

in

,

by

Tags:

Comments

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *