Gelezen in ‘Sustainist Design Guide’ (2013) van Diana Krabbendam en Michiel Schwarz:
Bij de lancering van ‘We Own The City’ in Pakhuis de Zwijger in Amsterdam, afgelopen week, ontspon zich op het eind van de avond een kort gesprek op het podium waaraan ik was gevraagd deel te nemen. Als enige vertegenwoordiger van de overheid moest ik daar antwoord geven op de vraag wat deze bottomup-beweging in steden als Hongkong, Taipei, Moskou, New York en Amsterdam voor het in die steden topdown opererende overheidsapparaat betekende. Dat was geen dankbare rol. Uiteraard moest mijn poging om de aanwezigen te doordringen van het nut van het afwijkende waardenstelsel aan publieke zijde (door Jane Jacobs in ‘Systems of Survival’ als ‘guardian moral syndrome’ aangeduid) schipbreuk lijden. Men leek er domweg niet in geïnteresseerd. Ook mijn eerdere tegenvraag waarom overal op de wereld de overheid van bovenaf is georganiseerd, viel in een diep zwart gat. Toen ik ten slotte de experimenten van de kunstenaars als nieuwe, recente vormen van samenwerking tussen publiek en privaat duidde, brak er iets. Socioloog Michiel Schwarz rees uit het publiek omhoog en ontstak in woede. Wat een ouderwetse praat! Wat haalde die Hemel zich in het hoofd. Iedereen opereert tegenwoordig vanuit een ‘collaborative commons’. Daarbij citeerde hij omstandig Jeremy Rifkin, die in zijn nieuwste boek (The Zero Marginal Cost Society) iets soortgelijks zou hebben beweerd.
Een dag later zag ik Schwarz bij de opening van de IABR in de Kunsthal. Hij herinnerde me aan het korte debatje van de avond tevoren en gaf me een exemplaar van de ‘Sustainist Design Guide’, geschreven door Diana Krabbendam en hemzelf. Het boekje gaat over ‘how sharing, localism, connectedness and proportionality are creating a new agenda for social design’. De theorie van de ontwerper als sociale opbouwwerker met een duurzaamheidsagenda wordt erin met twaalf voorbeelden geïllustreerd. Daar waren ze weer: de Luchtsingel in Rotterdam, FairPhone, We Are Here, noem maar op. Mijn dochters vonden Pig Chase het leukste: hoe varkens zelf design kunnen maken. Maar nergens in het boekje komt de rol van de overheid over het voetlicht. Kunstenaars lijken serieus te menen dat vooral zij de samenleving zullen verbeteren. Sociale innovatie is vanaf heden hun exclusieve domein. "It is no longer a matter of designing for society, but within it." Dat is mooi gezegd, maar de wereld bestaat al langer en is groter, laten we niet naïef zijn, kunstenaars alleen lossen onze maatschappelijke vraagstukken niet op. Dus toch een ‘collaborative commons’?
Lees ook de commentaren van Schwarz en Krabbendam hieronder.
Geef een reactie