Gaasperdammertunnel en zo

De zondagmorgen begon met mist. We spraken af om met zijn auto de Gaasperdammertunnel te verkennen. We wilden wel eens zien wat de VVD met ons belastinggeld heeft gedaan. Ons verkiezingsonderzoek betrof de tunnelbak van drie kilometer die de regering dwars door Amsterdam Zuidoost heeft gelegd. Eigenlijk gaat het om vijf tunnels, waarvan drie over de volle lengte van drie kilometer en twee met een onderbreking ter hoogte van de Gooiseweg strak naast elkaar zijn gelegd. Deze zogenoemde ‘kamelenvariant’ kostte liefst 900 miljoen euro: 700 miljoen plus 200 miljoen extra voor brandwerende platen. Elf rijstroken over een lengte van drie kilometer, dat is ruim 27 miljoen euro per kilometer rijstrook. In 2012 adviseerde het CPB het toenmalige kabinet om ervan af te zien. De verkeersprognoses vielen danig tegen. Twee jaar later besloot minister Schultz van Haegen (VVD) om toch door te zetten. Onlangs opende haar opvolgster – opnieuw VVD – het enorme tunnelcomplex. Zondagmorgen reden we door elk van de vijf tunnels die stuk voor stuk compleet waren uitgestorven. Onderweg vrijwel geen auto’s. Het oogde luguber.

Destijds was ‘Randstad Urgent’ de aanleiding voor veel politiek gesteggel. Randstad Urgent was een ambitieus infrastructuurprogramma van de toenmalige minister Eurlings (CDA). Die zei haast te hebben en wilde tempo maken. Al dat bestuurlijke overleg, het schoot niet op. In het pakket nieuw asfalt was ook een rechtstreekse verbinding A6-A9 opgenomen om Almere beter te ontsluiten. De PvdA in Almere wilde een iconische brug over het IJmeer. Daar had de VVD-minister geen zin in. In het programma SLAA werden diverse varianten bekeken. De goedkoopste schampte het Naardermeer en ook het Gein. Toen daartegen protesten kwamen, besloot SLAA tot een variant waarbij de bestaande snelwegen tussen Almere en Schiphol werden verbreed, zeg maar verdubbeld. Zo kwam de ondertunneling van de Gaasperdammerweg in beeld. En ook de verbreding van de A9 dwars door het Amsterdame Bos. Totaalkosten: 4 miljard euro. De hele oost- en zuidkant van Amsterdam blijkt nu geasfalteerd over een lengte van 45 kilometer. De asfaltvlakte is gemiddeld tien rijstroken breed (inclusief wisselstrook). De vijf tunnelbakken met wanden van beton doen Chinees aan. O ja, in het Amsterdamse Bos zijn ruim 4.000 bomen gekapt. Daar wordt nog aan het asfalt gewerkt. Rond Parijs of Londen vind je zoiets niet, zelfs niet rond Shanghai of Beijing. Ik merkte dat ik zat te janken in de auto.


Posted

in

by

Tags:

Comments

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *