Gelezen in ‘Local & Global Anchor Points, Stepping Stone Analysis Amsterdam’ (2010):
In 2010 werkte Peter de Bois, lector aan de Hogeschool van Amsterdam, met Spaanse en Italiaanse studenten aan een analyse van het stratenpatroon van Amsterdam. In ‘Local & Global Anchor Points’ doet hij daarvan verslag. Ik kreeg een exemplaar toegestuurd. Afgelopen week sprak ik De Bois en las ik zijn werk. Tien willekeurige ankerpunten, verspreid over Amsterdam, werden door zijn studenten bestudeerd. De verbondenheid en aantakking van elk van de tien punten op de rest van de stad en de wereld werden nauwkeurig in kaart gebracht. De conclusie van het onderzoek luidt dat Amsterdam over een voortreffelijk stedelijk weefsel beschikt dat verbondenheid op vele niveaus garandeert – een gegeven dat volgens De Bois uiterst belangrijk is voor hechting en stedelijke vitaliteit. Echter, in Noord, West en Oost bevinden zich een aantal fysieke barrieres die dit in verschillende mate belemmeren: in Noord is dat vanzelfsprekend het IJ, in Oost is dat het watersysteem (Oost is een gefragmenteerd eilandenrijk) en in West de Schinkel en Kostverlorenvaart. “It are ruptures like these that have great influence on the quality of the connectivity, accessibility and reach of the local anchorpoints, on their functional use, on their role and importance within the city of Amsterdam and on the vitality of Amsterdam as a whole.”
Toen ik het las vond ik het erg logisch klinken. Vooral de voortreffelijke score van de Maasstraat en eigenlijk van alle punten in Berlage-Zuid verbaasden me niets. Dat is precies de reden waarom ik er woon en waarom, aldus De Bois, iedereen er graag wil wonen en de vastgoedwaarden in Zuid zo hoog zijn. Jammer alleen dat hij Amsterdam Zuidoost niet in zijn studie betrok. Niet dat ik verwacht dat de scores daar heel hoog zullen zijn, integendeel. Het gebrekkige weefsel met die beroerde aantakking op de rest van de stad is nu precies de makke van Amsterdam-Zuidoost. Wat ik wel weer erg leuk vond is te beseffen dat de ring A10 geen negatieve invloed heeft op het scorepatroon. Binnen de ring of buiten de ring wonen, het maakt niet zoveel uit. Wonen dicht bij de ring heeft zelfs grote voordelen. De ring als probleem lijkt eerder een politieke zorg, afgeleid uit statistieken, niet iets dat op stedenbouwkundig onderzoek is gebaseerd. Ik zou zeggen, liever de barriere van de Kostverlorenvaart slechten.
Geef een reactie