Het virus en de stad

Wij mensen denken vooral in termen van verlies, zelden van winst. Zo ook als het gaat om Corona en wat het virus doet met de stad. Neem de Amsterdamse binnenstad. Natuurlijk is er sprake van verlies. Cultuur lijdt onder de maatregelen, laat daar geen twijfel over bestaan. Bedrijven staan op omvallen. En sommige mensen kiezen ervoor om de stad uit te vluchten. Maar nu er een toekomstvisie voor de binnenstad ligt (‘Een nieuwe historische binnenstad’, oktober 2019), hoef je niet alleen maar problemen te zien, maar ook nieuwe mogelijkheden. De visie spreekt van nieuw ondernemerschap en nieuwe publieken in ruimtes die leeg zullen komen. Aangezien de toeristen nog veel langer weg zullen blijven en veel toeristisch georiënteerde bedrijven het loodje leggen, kunnen ineens nieuwe functies in de binnenstad een plaats krijgen, ook al is het maar tijdelijk. Vandaag liep ik weer eens door de binnenstad. De hele bloemenmarkt was leeg en verlaten. Wat zou hier niet allemaal mogelijk zijn? En bij de Heineken Experience stond nog altijd geen lange rij, sterker er meldde zich niemand. Wat zouden we in dit kolossale gebouw niet allemaal kunnen doen? Ik kwam er ook op door het lezen van een artikel in NRC Handelsblad van 17 september jongstleden. In Berlijn gebeurt het al. Waarom niet in Amsterdam?

De beroemde Berlijnse technoclub Berghain is door het virus buiten werking gesteld, het is verschrikkelijk. Net als in Amsterdam ligt het Berlijnse nachtleven al zes maanden op zijn gat. Berghain heeft het opgegeven. Op de gevel van prijkt nu in grote letters de leuze ‘Morgen ist die Frage’. Het is werk van Rirkrit Tiravanija. Binnen is werk te zien van 117 Berlijnse kunstenaars. De eigenaar benaderde de kunstverzamelaars Christian en Karen Boros om delen van hun collectie in de verlaten club tentoon te stellen. Het echtpaar had nog een beter idee. Ze verkozen nieuw, onbekend werk en gingen liefst zestig ateliers bij langs van kunstenaars uit de stad om het beste uit te zoeken. ‘Studio Berlin’ brengt alles bij elkaar. Binnen is het spookachtig donker, de grootste ruimte meet achttien meter hoog, je kunt er zelfs werk van Olafur Eliasson bekijken, want ook hij heeft zijn atelier in Berlijn. De hele kunstproductie van een grote stad anno 2020 is hier op één spannende locatie te vinden. Het is een simpel idee, en het is briljant uitgevoerd. Correspondent Juurd Eijsvoogel noemt het een ‘coronanoodsprong’. Ik noem het een groot geluk en een investering in de toekomst. Ook iets voor de Amsterdamse binnenstad? In naam van de kunst en het experiment, waar blijf je, Amsterdam?


Posted

in

by

Tags:

Comments

One response to “Het virus en de stad”

  1. Pieter de Bruyn Kops Avatar

    Er is een soortgelijke idee nu tentoongesteld in Project Space On the Inside. Het werk van 125 veelal lokale kunstenaars uit de collectie van Casper van der Kruk. Het is geen Berghain maar die heeft hier geen parallel, zeker nu De School gesloten is.

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *