In Westlaren, onderaan de drukke N34, stap ik uit. Ik kom uit Assen en moest in Gieten overstappen. De bus dropt me naast een rotonde, overal jachtig verkeer. Toch ben ik er nog niet. Het is nog vijf kilometer lopen naar Zeegse, Drenthe. Maar dat is geen straf. Een bui met natte sneeuw heeft alle natuur hier wit getoverd. Het onverharde pad voert langs de N386 over het Schipborgse Diep. Ook hier druk autoverkeer. M’n nette schoenen soppen. Dit had ik niet verwacht. Als ik afsla en in zuidelijke richting over een rustig fietspad wandel, begint de zon onverwacht te stralen. Even later neem ik een smal bruggetje over het Zeegserloopje. Ik ben alleen. Kan het mooier? Voorbij een labyrinth verdwijn ik in een bosgebied met allemaal vakantiehuisjes. De weg blijkt gelukkig onverhard. Even later sta ik voor het hotel waar ik moet spreken. Binnen tref ik meer dan honderd genodigden. UNESCO Global Geopark de Hondsrug bestaat tien jaar. Waarover ga ik het hebben? Natuurlijk, ik zal putten uit mijn wandelingen over de Hondsrug. Maar wat wordt de boodschap die ik ga vertellen?
Voorafgaand aan de bijeenkomst zond Bernard Hanskamp me ongevraagd een email met een hele lijst van ruimtelijke ontwikkelingen die de Hondsrug bespaard zijn gebleven doordat de provincie er ooit nee tegen zei. Ook met Hanskamp heb ik gewandeld. Van zijn lijst maak ik dankbaar gebruik. De andere bron die ik gebruik is het onderzoek van het bureau MUST naar de N34 – een knappe studie die als bijlage bij het nieuwe provinciale omgevingsplan fungeert. De snelweg loopt over de Hondsrug van Coevorden naar De Punt en wordt door de provincie Drenthe tegenwoordig Hunebed Highway genoemd. Diezelfde provincie wil de weg nu gedeeltelijk verdubbelen. Met behulp van de kaarten van MUST vergelijk ik de situatie met die rond Stonehenge op de Salisbury Plain, Wiltshire. Een autosnelweg (A303) schampt daar langs de prehistorische megalieten. Die weg wil men er ondertunnelen, maar UNESCO ligt dwars. Niet alleen is de tunnel erg duur, de Britten lopen ook het risico dat ze het UNESCO-predikaat verliezen. Mijn vraag aan de zaal: moet de N34 echt worden verdubbeld? Jammer dat de gedeputeerde al is vertrokken.

Geef een reactie