In plaats van de Lelylijn

Waarom werd er door het Rijk indertijd gekozen voor de Hanzelijn en niet de Lelylijn? Antwoord: hij was twee tot drie keer goedkoper. Bovendien zou niet alleen Zwolle profiteren, maar ook Almere en Lelystad. Die hadden meer baat bij de Hanzelijn dan bij de Lelylijn. Inno-V maakte in 2016 de balans op toen de gemeente Noordoostpolder nog zijn wonden likte. Emmeloord was immers overgeslagen. Wat moest de gemeente nu doen? In zijn ‘Quick-scan HOV-verbindingen Noordoostpolder’ blikte het bureau niet alleen terug, maar keek het ook vooruit. Het stelde dat openbaar vervoer in de Noordoostpolder weliswaar niet heel frequent was, maar wel erg snel. “Weinig andere kernen hebben snelbussen volledig over de snelweg naar bestemmingen op 30 tot 90 km afstand.” Ook was de klantwaardering hoog. Zelf heb ik de kwaliteit ook vastgesteld toen ik afgelopen week moest spreken in Emmeloord. Vanuit Groningen reed een Qliner (315) rechtstreeks naar Emmeloord. En vanaf Emmeloord vond ik een snelle bus (140) naar station Lelystad, waar ik comfortabel op de trein overstapte. Inderdaad, alle bussen reden over de snelweg.

Met welke aanbeveling kwam Inno-V aan het adres van het gemeentebestuur? Die vraag is relevant omdat van een nieuwe lobby voor de Lelylijn op dat moment nog geen sprake was. Die begon pas weer toen het Rijk in 2018 met opnieuw een miljardenbedrag op de proppen kwam, nu om de oververhitte economie nog verder aan te blazen in de vorm van een Nationaal Groeifonds. Vanaf dat moment werden de motieven weer geld-gedreven. Allereerst stelde het bureau nuchter vast dat er ‘te weinig markt’ is voor een spoorlijn (sic!). Men beval daarom een doorkoppeling van de Qliner aan naar Lelystad en/of een halte aan de A6. Dan zouden reizigers stevige tijdwinst boeken. De afstand tot het centrum is dan weliswaar groter, maar een NS-station aan een toekomstige Lelylijn zou ook in de oksel van de A6 belanden. Geweldig advies, dacht ik, spotgoedkoop, gewoon doen en vergeet dan niet de frequentie te verhogen. En het geldt nog steeds, zeker nu de Hanzelijn is voltooid: een Qliner tussen Lelystad en Groningen zou veel mensen – studenten, scholieren – enorme tijdwinst en comfort opleveren en een veel lagere prijs dan met een dure trein.


Posted

in

by

Tags:

Comments

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *