Parijs groeit, Parijs krimpt?

Gezien in Parijs op 8 april 2013:

Deze week ging de tweede week van de masterclass stedenbouw van start. Bestemming: Parijs. Bij de start was ik ter plekke aanwezig. Master is de Amsterdamse stedenbouwkundige Maurits de Hoog, Anne Luijten organiseert het. Onder leiding van De Hoog ontwikkelen vijftien planologen en stedenbouwkundigen van de vier grote steden in de Randstad in drie weken tijd verstedelijkingsstrategieën voor Seine Amont, het uitgestrekte industriële gebied aan de zuidoostkant van de Franse hoofdstad. DRO Amsterdam is de initiatiefnemer. De Nederlandse ambassade in Parijs en het Ministerie van Infrastructuur en Milieu verlenen medewerking. We werden ontvangen door medewerkers van het Institut d’Amenagement du territoire et d’Urbanisme (AIU) van Ile de France en door EPA-ORSA, de ontwikkelmaatschappij voor het gebied.

Wat is precies de opgave in Seine Amont? Het reusachtige gebied ten zuiden van Porte d’Orleans bestaat uit een plateau en een rivierdal die in noord-zuid richting door grote autosnelwegen worden doorsneden. In de jaren zestig zijn hier vliegveld Orly en foodcenter Rungis ontwikkeld, waardoor een logistiek niemandsland is ontstaan waaromheen, verspreid over een groot aantal dorpen, slechts 300.000 mensen wonen. Door de geluidsoverlast en door het isolement loopt die bevolking op dit moment zelfs terug. Ondertussen groeit Groot-Parijs stevig door en zoekt de steenrijke stad naar mogelijkheden om in zuidelijke richting te expanderen. Echter, het gebied kent vele hindernissen, oogt weinig aantrekkelijk, mist parken, ja zelfs een goede openbaar vervoerontsluiting ontbreekt en de Seine kan makkelijk buiten zijn oevers treden en de vallei onder water zetten. Tijdens de masterclass kwam aan het licht dat de lokale, veelal arme bevolking zich bovendien tegen verandering verzet. Men stemt er overwegend communistisch en verlangt terug naar spoorwegen en industrie. In dat laatste schuilt natuurlijk de oplossing. Met nieuwe metrolijnen probeert Parijs het gebied de komende jaren te ontsluiten, maar die zijn niet voor 2030 gereed. Ook is de vraag of ze de juiste plekken zullen aandoen. Ben benieuwd met welke oplossingen de Nederlandse planologen de komende weken zullen komen.


Posted

in

by

Comments

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *