Van het station van Leeuwarden is het ruim vier kilometer lopen naar Diary Campus. Dat is niet zo ver. Toch voelt het als veel meer. Oedsen Boersma vergezelt me, evenals Kristian Koreman. Ons idee is om van stad naar platteland te wandelen. Kristian wil beide weer met elkaar verbinden. Meevallen doet het niet. Loop je vanaf het station in westelijke richting, dan stuit je direct op industrie. Hier begon in 1896 de Frico met de industriele bereiding van kaas. Die fabriek werd eind 1983 door een joch in de fik gestoken. Even verderop stond vanaf de jaren ’30 vleesverwerker Brada, maar ook die is verdwenen en vervangen door tijdelijke flexwoningen. De Snekertrekweg langs de Harlingervaart vormt een industriele zone net buiten de vestingwal, maar haar glorietijd ligt in een ver verleden. Trouwens, het profiel van de Marshallweg dwars door het gebied leent zich slecht voor wandelen. Dat hindert niet echt. We wandelen immers niet voor onze lol. Hier verrijst straks Spoordok. Kristian, samen met Elma van Boxel oprichter van het Rotterdamse ZUS, is bij de ambitieuze stedenbouwkundige plannen betrokken. Oedsen bereidde vanuit het Amsterdamse SITE de transformatie voor.
Alles draait hier om zware infrastructuur. Rangeerterreinen met de spoorlijnen naar Zwolle, Harlingen en Stavoren zwaaien, eerst kilometers gebundeld, in het westen uiteen. Kanalen als Harlingervaart, Kalkhaven, Swettehaven en Van Harinxmakanaal vormen een dik raster als onderlegger. En dan de autowegen. De vierbaans Marshallweg met ventwegen gaat over in de Fahrenheitweg respectievelijk Johannes Brandsmaweg. Eerst passeren we het Stephensonviaduct met zijn wijde overspanning, dan het nieuwe aquaduct waarbij ventwegen naar beide richtingen slingeren, links over de Brandsmaweg heen. Ja alle infra is hier recentelijk ook nog eens stevig vernieuwd. Prorail heeft de sporen gewijzigd, de westelijke invalsweg van Leeuwarden werd met een half klaverblad uitgebreid voor aansluiting op de stadsring, het Stephensonviaduct is opgekrikt. In de verte het nieuwe Cambuurstadion naast WTC Expo, voor de auto ontsloten maar ver van het spoor. Zoveel asfalt en beton ziet een mens niet vaak. Zelfs in de plannen voor Spoordok bespeur ik twee parkeergarages voor in totaal 1500 auto’s. En dat vlak naast het station. Wat wil Leeuwarden uitstralen? Eindelijk bereiken we de Dairy Campus. Ik bewonder de nieuwste melkrobot. Is dit het Friese platteland?
Geef een reactie