Toerisme anno 2020

Gelezen in NRC Handelsblad van 1 februari 2020:

Afbeeldingsresultaat voor toerisme giethoorn

Bron: ‘t Gieters Belang

Giethoorn komt in opstand tegen toeristen. Dat meldde NRC Handelsblad afgelopen weekeinde in de bijlage Leven. Het Overijsselse dorp telt slechts 2.600 inwoners, maar ontvangt jaarlijks liefst één tot anderhalf miljoen bezoekers. Die komen vrijwel allemaal in de zomer. Dat geeft overlast. Naast Russen en Brazilianen gaat het vooral om Chinezen. Journalist Yaël Vinckx beschrijft hoe de enorme toeloop begon bij één vrouw: Gabriella Essenbrugge. In 2005 ging Essenbrugge werken in hotel De Dames van de Jonge. Nog datzelfde jaar nodigde Koninklijke Horeca Nederland haar uit voor een inspiratiereis naar China. Daar, in Beijing, opende Holland Marketing juist een kantoor, bedoeld om Chinezen naar Nederland te trekken. Essenbrugge sprak met Chinese journalisten. Ze zag mogelijkheden. Korte tijd later keerde ze naar China terug, nu gewapend met een fotoboek met kiekjes van haar hotel en dorp en van het omringende waterrijke platteland. De eerste Chinese gasten kwamen naar haar hotel. Ze ging ze vertroetelen. Daarop opende ze zes restaurants in China die ze ‘Holland Giethoorn’ doopte. Echte naamsbekendheid kreeg het dorp pas in 2014, toen een dorpsgenoot erin slaagde om Giethoorn vermeld te krijgen in een jubileumeditie van het spel Monopoly. Toen barste het los.

Massatoerisme naar Giethoorn bereikte een voorlopig hoogtepunt in 2017. Een foto van een opstopping van fluisterbootjes in het smalle water in het dorpscentrum ging op Tweede Pinksterdag viraal. Was het werkelijk zo druk? In ieder geval sloeg de stemming daarna om. Boze dorpsbewoners trokken een Chinees reclamebord uit de grond. Sindsdien voeren ze actie. Een aantal vreest zelfs uitverkoop van hun dorp. De gemeente organiseerde gesprekken en zal komend voorjaar met aanbevelingen naar buiten komen, maar veel bewoners vinden dat de overheid het “schandalig heeft laten afweten.” Ondernemers verweren zich en zeggen de toeristen nodig te hebben “om als bedrijf en als regio te overleven.” Een omgevingsregisseur moet de partijen tot bedaren brengen.  Zo werkt toerisme: één vrouw begint, er wordt wat heen en weer gereisd, door een spelletje raakt de plaatsnaam bekend, via Instagram en Twitter gaan foto’s de wereld over, miljoenen Chinezen pakken hun koffers. Toerisme is visuele consumptie en die gaat tegenwoordig digitaal. Denk aan de Facebookrellen in Haren, Groningen. Op 21 september 2012 moest de ME ‘s avonds uitrukken omdat een meisje een uitnodiging voor haar feestje op Facebook had geplaatst. Dit gebeurt nu overal, op steeds meer plekken. Sinds de smartphone raakt de fysieke ruimte gedomineerd door de digitale wereld. Naar de toekomstvisie van Giethoorn ben ik zeer benieuwd.


Posted

in

by

Comments

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *