Uniek gedoogbeleid

Inmiddels vijf afleveringen van ‘Cannabis’ op NPO2 gezien, een fascinerende documentaire in zes afleveringen over de zaak Van Laarhoven. Regisseur en maker Robert Oey verweeft de kwestie rond de Tilburgse coffeeshophouder Van Laarhoven met de opkomst, verspreiding en ‘vervolksing’ van cannabis in Nederland en in de rest van de wereld. Met een hoofdrol voor Amsterdam en dan met name The Bulldog van Henk de Vries. Een absolute aanrader. Alles begon op het Holland Pop Festival op Kralingen in de zomer van 1970. Het latere Nederlandse gedoogbeleid kreeg daar min of meer vorm. De Amsterdamse coffeeshop – Mellow Yellow op Weesperzijde 53 – wordt twee jaar later uitgevonden. Vervolgens worden soft drugs door Justitieminister Van Agt gelegaliseerd. Waarna de Amerikanen een heksenjacht beginnen die ook in Nederland zijn doorwerking vindt. Het ontaardt in gedoe rond de ‘voordeur’ en de ‘achterdeur’ en de limiet van 500 gram. De zaken blijken politiek nooit goed geregeld. En doordat ook softdrugs door politie-invallen verdacht worden gemaakt, vluchten de goeden en maken criminelen als Klaas Bruinsma zich van de sector meester. Van Laarhoven, die ‘keurige, transparante coffeeshops’ in Tilburg ontwikkelt, wordt in het tumult dat ontstaat door de autoriteiten vermalen. Hij verdwijnt in een Thaise cel.

Alle feiten waren me al door derden verteld in de Oude Kerk op de Amsterdamse Wallen toen ik in de zomer van 2019 aan de toekomstvisie voor de binnenstad werkte. Toch nog verrassend vond ik de recente legalisering van het softdruggebruik aan de Amerikaanse westkust die in de vijfde aflevering fraai in beeld wordt gebracht met de beweging die Henk de Vries dan maakt: de Amsterdamse coffeeshophouder gaat vanuit zijn Vinkeveense villa nu zakendoen met de Amerikanen. Niet dat ik het niet wist, maar het blijft een verbazingwekkende wending. Je ziet het team van The Bulldog aan het werk in Las Vegas en Los Angeles. Cannabis wordt een groeimarkt met cijfers waar je koud van wordt. Ineens is alles anders. De stemmen die in Nederland opgaan om alle coffeeshops te sluiten blijkt internationaal gezien ineens een hele vreemde zet. Ik bedoel, terwijl er goud geld te verdienen valt met de verkoop van cannabis in de rest van de wereld en The Bulldog een ijzersterk wereldmerk blijkt waarop de Amerikanen maar wat jaloers zijn, gaat Nederland de ramen en deuren van zijn coffeeshops sluiten. Het zou het einde zijn van een uniek gedoogbeleid en een unieke Amsterdamse geschiedenis. Komende woensdag kijken hoe het afloopt.


Posted

in

, ,

by

Tags:

Comments

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *