Verbinding, geen voorziening

Iemand in de zaal wilde weten of Dronten meer voorzieningen had gekregen dankzij de aanleg van de Hanzelijn. Eind 2012 was immers de Hanzelijn in gebruik genomen, een nieuwe spoorverbinding tussen Lelystad en Zwolle. Dronten kreeg toen een station. Als Dronten na ruim tien jaar had geprofiteerd, dan zou Emmeloord ook van de toekomstige Lelylijn profiteren. Emmeloord (26.000 inwoners) vond hij vergelijkbaar met Dronten (40.000 inwoners). De vragensteller was een van de ruim honderd burgers die zich hadden verzameld in Het Voorhuys te Emmeloord om zich te buigen over de komst van de Lelylijn. Onderzoek van het Planbureau voor de Leefomgeving naar de effecten van de Hanzelijn is nog gaande, maar Windesheim in Zwolle doet al jaren onderzoek. De Hanzelijnmonitor die de Zwolse hogeschool sinds 2013 publiceert laat zien dat de zegeningen voor Dronten beperkt zijn. Helaas werd in 2016 voor de laatste keer gemeten. Het aantal reizigers dat in Dronten in- en uitstapt was toen bijna 5.500 per dag. Ondertussen bouwt Dronten langs de spoorlijn een nieuwe woonwijk op een verouderd bedrijventerrein: Hanzekwartier telt 1300 woningen, 6.000 m2 kantoren, scholen en zeer ruime parkeergelegenheid. Horeca, een hotel en maatschappelijke dienstverlening aan de Havenkade maken onderdeel uit van het plan. Voor vastgoed blijkt de spoorlijn gunstig. Zoiets kan Emmeloord ook verwachten. Gebiedsontwikkeling in de oksel van de A6.

Veel meer voordelen voor Dronten vond ik niet, of het moest al zijn dat de studenten van de Christelijke Agrarische Hogeschool hun school in Dronten gemakkelijker kunnen bereiken. Nee, dan Zwolle. De onderzoekers van Windesheim stelden vooral voordelen voor Zwolle vast. Daar hadden de winkels en voorzieningen door de komst van de spoorlijn een stevige impuls gekregen. Bovenal profiteert het hoger onderwijs in de Overijsselse hoofdstad van de nieuwe treinverbinding, die vooral scholieren en studenten binnen de eigen regio vervoert. Voor scholieren blijkt de spoorlijn overigens veel duurder dan de bus: hun reiskosten verdubbelden terwijl de tijdwinst minimaal is. Nee, een knooppunt met een vergelijkbare centrumfunctie kent de Lelylijn niet, of het moet al Heerenveen zijn. Maar daarover ging de vraag in de zaal niet. Die ging over voorzieningen voor Dronten. Voorzieningen kwamen er niet. En bedenk dat Dronten altijd nog groter is dan Emmeloord en dat de kern ook groei-ambities heeft want Dronten wil doorbouwen naar 60.000 inwoners in 2050. “Uiteindelijk is verbinding het toverwoord. Verbinding van Dronten met Lelystad en Zwolle en daarmee met de rest van het land. Een verbinding die goed is voor de inwoners van Dronten.”


Posted

in

by

Tags:

Comments

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *