Gelezen in The Times van 30 maart 2008:
Voormalig president Vladimir Poetin van Rusland heeft voorgesteld om een tunnel te boren tussen Siberië en Alaska. Dat meldt het Londense The Times deze week. De 64 mijl lange tunnel, totale kosten geschat op 30 miljard dollar, zou volgens de voormalige Russiche president Londen, via Moskou, met New York gaan verbinden. Er zouden treinen door kunnen rijden die de wereldsteden op het Noordelijke Halfrond non stop met elkaar verbinden. Het is al een oud idee, ooit voorgesteld door tsaar Nicolaas II aan het begin van de twintigste eeuw, en daarna vele malen herhaald. Ditmaal is het Roman Abramovich, gouverneur van de meest oostelijk gelegen Russische republiek Chukotka, multimiljonair, weldoener en eigenaar van de Engelse voetbalclub Chelsea, die de drijvende kracht achter het plan schijnt te zijn. Hij zou al 80 miljoen dollar hebben geïnvesteerd in een tunnelboor die de allergrootste ter wereld is. Binnenkort wil Rusland het plan met Amerika bespreken op de top van de regeringsleiders van beide grootmachten in Sotchi, aan de Zwarte Zee.
Dwaas plan? Zeker. Sinds Nicolaas II het voorstel lanceerde heeft de luchtvaart een hoge vlucht genomen. Die kan steden op grote afstand veel sneller met elkaar verbinden. Maar de hogesnelheidstreinen openen wel een nieuw perspectief. Eerst was het alleen Japan dat dergelijke treinen exploiteerde, daarna volgde Frankrijk, inmiddels is heel Europa in de ban van de kogeltrein. Sinds kort is ook in de USA de discussie opgelaaid over een aan te leggen hogesnelheidstreinennet. De Russen willen kennelijk niet achterblijven. Los daarvan geeft het voorstel aan dat de wereldsteden op het Noordelijk Halfrond toenadering tot elkaar zoeken. Het is iets symbolisch en aansprekends, vergelijkbaar met een hele mooie en imposante brug die steden op twee oevers met elkaar moet verbinden. Londen, New York en Moskou moeten fysiek verbonden worden. Laten we niet flauw doen; maken die tunnel!
Geef een reactie