Gelezen in PlaNYC (2007):
Morgenmiddag organiseert het Amsterdamse architectuurcentrum ARCAM een ontmoeting tussen New York en Amsterdam. PlaNYC 2030 en Structuurvisie Amsterdam 2040 zullen dan met elkaar worden vergeleken. Het nieuwe plan voor New York is ongedateerd, maar moet begin 2007 gereed zijn gekomen, tijdens de tweede ambtstermijn van burgemeester Bloomberg. Dat was vijf jaar na 9/11, en 9/11 is nu tien jaar geleden. De toon is niet heel optimistisch, eerder serieus en crisisachtig, het is vooral ambitieus: "We have developed a plan that can become a model for cities in the 21st century." Voortdurend wordt de lezer eraan herinnerd dat nog niet zo lang geleden New York vrijwel bankroet was omdat iedereen de suburbs prefereerde en de stad verliet. Het Plan schetst een toekomst van hernieuwde groei, van verdichting, van moderne stedelijkheid. De intentie is om de achtergebleven infrastructuur en faciliteiten snel bij de tijd te brengen en zo mogelijk aan te passen aan het perspectief van nieuwe groei. Bovenal probeert het plan een antwoord te formuleren op de komende klimaatverandering. Ook in die zin lijkt het een kind van zijn tijd. Het kwam gereed juist toen Al Gore met zijn ‘An Inconvenient Truth’ diepe indruk maakte, zelfs op de Republikein Bloomberg dus.
Het Plan is vooral een programma. Het telt in totaal 127 acties; het zegt holistisch te zijn, maar schetst per stofstroom – land, water, transportation, energy, air quality, climate change – hele zakelijke en realistische doelen. Zo ontbreekt er een kaart. Het Plan is visie en uitvoering ineen. De makers stellen zelfs dat de stad alle 127 acties zelf kan uitvoeren met eigen belastinggeld en dat die acties tezamen zullen neerkomen op "de grootste aanval op klimaatverandering door een Amerikaanse stad ooit geleverd." Dat laatste klinkt alsof men een vijand moet verslaan. Het Plan eindigt aldus: "It is a vision of New York as the first sustainable 21st century city – but it is more than that. It is a plan to get there." Drie jaar na de lancering berichtte Marc Laan in Het Parool (11 december 2010) echter dat het allemaal nogal tegenviel. Voor 55 van 127 acties ontbrak het geld. “Niet alleen de economische crisis heeft roet in het eten gegooid. Ook de rechterlijke macht dwarsboomde de met veel fanfare gelanceerde hervormingen.” De introductie van hybride taxi’s werd afgeschoten door de federale rechter en de fileheffing ging door interventie van de staat New York niet door. Daardoor was er geen geld voor nieuwe subways, stadsparken en buslijnen. Zeker, een knap plan, maar wel een verschil in benadering met de Amsterdamse structuurvisie.
Geef een reactie