Buiten de MKAD

Gelezen in The Moscow News van 9-15 juli 2013:

Met tien studenten van de Universiteit van Amsterdam naar Moskou geweest. Het ging om een uitwisseling met studenten van de Moscow Graduate School of Urban Studies and Planning. Op de terugvlucht een reportage gelezen over ‘New Moscow, one year on’. Mikhail Moshkin bericht daarin dat eind 2014 het plan gereed zal zijn voor Nieuw Moskou, de zuidwestelijke uitbreiding van het grondgebied van de hoofdstad van de Russische Federatie. Precies een jaar geleden werd de annexatie een feit. De uitbreiding – feitelijk een verdubbeling van het oppervlak van de gemeente naar het zuidwesten, over de MKAD heen – zou goed moeten zijn voor twee miljoen nieuwe inwoners in 2035. Ook het regeringscentrum zou aanvankelijk naar de nieuwe stad worden verplaatst, maar daarvan is men begin juni teruggekomen. Alleen de prefecturen van het nieuwe Troitsky en Novomoskovsky zullen er gevestigd worden. Wel komt er een nieuw internationaal zakencentrum, in Rublyovo-Arkhangelsky. Eind volgend jaar weten we welke onderdelen uit de Moscow Competition van 2012 door de autoriteiten zijn overgenomen. Het bouwbudget voor de nieuwe stad is ondertussen verhoogd: naar 10 miljard roebel die de hoofdstad er de komende tijd in denkt te investeren.

Moskou is extreem duur en onaantrekkelijk om in te wonen. Toch groeit het inwonertal gestaag. Mensen wonen er om veel geld te verdienen, maar van dat geld gaat een groot deel op aan wonen. In Moskou beschikt een inwoner gemiddeld over niet meer dan 19 vierkante meter woonruimte – dat is veel minder nog dan in de rest van Rusland. In het bestaande Moskou wordt op dit moment voor een vierkante meter woonruimte gemiddeld 126.000 roebel neergeteld. In de zuidwestelijke uitbreiding ligt de gemiddelde prijs iets lager: 83.000 roebel per vierkante meter. Echt dalen willen deze prijzen niet. De prijzen voor elektriciteit, gas en licht stijgen ondertussen fors: gas met 15 procent, verwarming met 9 procent, water met 6,2 procent, elektriciteit tussen de 10 en 12 procent. En dat met die koude winters en slecht geïsoleerde woningen. Als woonstad wordt Moskou daardoor nog veel duurder. Alleen benzine blijft er spotgoedkoop: tussen de 31 en 32 roebel (minder dan een euro) voor een liter. Geen wonder dat de Moskovieten massaal de auto nemen, er zelfs een groot deel van de dag in verblijven, en dat de straten van Moskou langzamerhand helemaal verstopt raken met stilstaand blik. Gaat de voorziene stadsuitbreiding in het verre zuidwesten daarin een oplossing brengen? Ik vrees van niet.


Posted

in

by

Tags:

Comments

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *