Co-working spaces

Gelezen in The Economist van 1 december 2012:

Co-working is de nieuwe trend. Het flexibel huren van werkplekken in een gedeelde ruimte, alles meer of minder gericht op samenwerking met onbekenden, begon in 2005 in de Verenigde Staten, dus ruim zeven jaar geleden. Eind 2012 waren er daar al 760 co-working spaces, twee jaar eerder nog maar 405. De groei van het fenomeen gaat dus redelijk snel. Ze wordt mogelijk gemaakt door cloud computing, maar ook door de opkomst van freelancers en werkende vrouwen. Co-working biedt aan ondernemers veel flexibiliteit. Maar ook aanspraak. Vooral creatieve bedrijven en mediabedrijven, die toch al gewend zijn aan samenwerking rond bepaalde projecten, worden aangetroffen onder zowel de gebruikers als de aanbieders. Grote bedrijven als Regus wagen zich er inmiddels ook al aan. The Economist wijdde er een tijd geleden een kort artikel aan. Het blad verwacht een verdere groei.

Ook Amsterdam kent verschillende co-working spaces. Een masterstudent, Jordie Volkerink, deed er onderzoek naar en schreef er een masterscriptie over. Hij vergeleek er vier, waaronder Deskowitz en Spaces. In opzet bleken ze alle heel verschillend. Toch ontdekte hij ook gedeelde waarden: gebruikers van Amsterdamse co-working spaces zijn gericht op samenwerking, vormen in zekere zin een gemeenschap, betrachten openheid, zijn toegankelijk en koesteren duurzaamheid. Aanvankelijk waren de co-working spaces min of meer gevestigd in de bekende milieus waar ook de creatieve bedrijfjes en mediabedrijven zich ophouden, maar op Museumplein en de Zuidas vindt men ze nu ook. Uitstraling van de omgeving blijkt voor zowel de gebruikers als de aanbieders erg belangrijk. De co-workers zoeken dynamiek, stedelijkheid, interactie. Co-working spaces zijn kleine interactiemilieus die op hun beurt weer interactie zoeken. Ze introduceren kleinschaligheid en levendigheid in een buurt, veel meer dan uniforme kantoren. Of zoals een aanbieder zei: “Spaces is retail-achtig, allemaal kleine winkeltjes in plaats van één groot bedrijf.”


Posted

in

by

Comments

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *