Gelezen in Het Parool van 27 mei 2009:
Gisteren zat ik, samen met vertegenwoordigers uit Helsinki, Boedapest, München en Barcelona, in een beleidspanel op een congres over creatieve kennissteden, georganiseerd door de Universiteit van Amsterdam en de CCAA (Creative Cities Amsterdam Area). Dit congres werd gehouden in De Bazel aan de Vijzelstraat. De laatste vraag die door de moderator aan ons gesteld werd, was of de creatieve industrie ons uit de recessie gaat halen.
München was daarover niet optimistisch. Haar creatieve (media)sector is sterk verbonden met de zwaar onder vuur liggende autoindustrie. Boedapest vertelde dat in alle post-socialistische steden de creatieve industrie de hoop is en de redding moet brengen, maar of dat ook gebeurde was natuurlijk zeer de vraag. Barcelona dacht in deze zware tijden eerder strategisch te moeten kiezen voor het Florida-model: toerisme opkweken, en geloofde minder in de zegeningen van de creatieve industrie. Maar Amsterdam, stelde ik, zal zeker, net als alle andere creatieve steden in Europa, de recessie het eerste te boven komen. Waarom? Omdat laagconjuncturen altijd door sterke stedelijke economieën zijn bestreden. En in een Europa waar de bevolking krimpt en het jonge talent samentrekt in een aantal creatieve steden, zal de redding zeker uit de hoek van deze laatste moeten komen.
‘s Avonds bij thuiskomst las ik in Het Parool dat de creatieve sector in Amsterdam in 2008 sterk is gegroeid: met liefst 11,2 procent. Dat zou blijken uit de Monitor Creatieve Industrie die door het College van Burgemeester en Wethouders de dag tevoren was vastgesteld. Het aantal bedrijven groeide zelfs met 16,2 procent. Sinds 1996 komen er in de Amsterdamse regio jaarlijks gemiddeld 4,3 procent creatieve banen bij. Banengroei in de andere sectoren is de helft minder. Ook de cijfers voor januari 2009 laten nog steeds een groei zien. Dat is opmerkelijk, omdat de sector zeer conjunctuurgevoelig zou zijn. Het is goed nieuws in deze slechte tijden. Niet alleen voor Amsterdam, maar voor heel Nederland.
Geef een reactie