Integrated Urban University

Gelezen in The New York Times van 14 april 2014: 

Een van de vele universiteiten die New York City telt is CUNY: City University of New York. CUNY is, anders dan Columbia, NYC of Cornell, een publieke universiteit. Men noemt haar ook wel ‘Havard of the poor people’. Anders dan de private universiteiten is de financiële drempel van CUNY laag en de toelating zeer coulant. Voor ruim 5.700 dollar per jaar kun je er gaan studeren. Meer dan 270.000 veelal arme studenten hebben zich ingeschreven aan 24 instituten verspreid over alle vijf boroughs van New York. Een kwart van de studenten is zwart, blank of hispanic, twintig procent is van aziatische komaf. CUNY was ooit een universiteit van de stad, maar werd in 1976 overgenomen door de staat New York, toen de stad failliet dreigde te gaan. In 2011 waren opnieuw studentenprotesten tegen een collegegeldverhoging van liefst 30 procent. We spraken Sharon Zukin, socioloog en docent aan CUNY, in een koffiehuis op Broadway schuin tegenover boekhandel Strand. Zukin was op weg naar een college dat ze moest geven in Brooklyn, 45 minuten rijden met de metro. Hoe vergaat het haar universiteit?

In 1999, toen Mathew Goldstein aantrad als voorzitter van het College van Bestuur, was CUNY er slecht aan toe. De universiteit was een verzameling losjes georganiseerde, tamelijk onafhankelijk van elkaar opererende instituten. Chaotisch, aldus sommigen. Maar veertien jaar later, met het vertrek van Goldstein, is CUNY weer een gerespecteerde naam in New York. Wat hij zoal deed? Voor een aantal scholen ontwikkelde hij honors-programma’s, de samenstelling van de studentenpopulatie maakte hij diverser en voor speciale programma’s vond hij private financiers. Daarmee creëerde hij bovendien 2.000 nieuwe banen op de faculteiten. Het gevolg: topstudenten, onderscheidingen en prijzen. En dat in Amerika, op een publieke school! "Chancellor Goldstein has led the unprecedented transformation of CUNY into the premier integrated urban university in America", aldus een betrokkene. In plaats van een campus te bouwen introduceerde Goldstein ‘Pathways’, een uniforme leergang voor alle faculteiten. Omstreden, maar succesvol. Het succes van CUNY wordt een van de drie onderwerpen tijdens de Masterclass New York 2015, georganiseerd door de gemeente Amsterdam en de Wibautleerstoel aan de Universiteit van Amsterdam. Die gaat over de verhouding tussen de stad en haar universiteiten, over campusontwikkeling en de rol die hoger onderwijs in de economie van 21ste eeuwse metropolen speelt.


Posted

in

by

Comments

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *