Gelezen in Het Parool van 11 januari 2008:
Afgelopen week ontmoette ik Luud Schimmelpennink tijdens een raadsconferentie van stadsdeel Centrum in De Balie aan het Kleine-Gartmanplantsoen. Schimmelpennink was provo, politicus en is in het dagelijks leven nog altijd industrieel ontwerper. Heel Nederland kent hem van het Witte Fietsenplan en van de Witkar, het elektrisch aangedreven eenpersoonsautootje. Niet alleen Nederland kent hem overigens, ook in Parijs kennen ze hem. Hij vertelde me dat hij de Franse hoofdstad adviseerde over hun fietsenplan, Vélib. Vélib is een doorslaand succes. Zowel inwoners als bezoekers kunnen heel goedkoop gebruikmaken van de twintigduizend fietsen die overal verspreid voor hen gereedstaan in stallingen. Schimmelpennink vertelde me over de distributieproblemen en hoe Parijs daarmee probeert te dealen. Daarover adviseert hij ze, want Amsterdam heeft lang geleden daar al veel ervaring mee opgedaan. Volgende week, vertelde hij, vliegt hij naar Boedapest, omdat ook deze Hongaarse hoofdstad een dergelijk fietsenplan wil invoeren.
Wie steekt er achter Vélib? Het is Bertrand Delanoë, burgemeester van Parijs sinds 2001. Eerst oogstte hij bewondering met zijn initiatief om ‘s zomers stadsstrandjes langs de Seine in te richten. Daarna kwam Vélib. Sinds zijn aantreden is het autogebruik in Parijs al teruggelopen met liefst twintig procent! Nog maar 43 procent van de Parijzenaars beschikt over een auto. Overigens, deze linkse burgemeester, die zelf in een elektrisch aangedreven auto rijdt, wordt daarin zwaar gesteund door de Groenen. De schonere stad is vooral aan hen te danken. En wat zo aardig is, het is, wat Parijs doet, een veel lichter en aangenamer pad dan welke Londen, Stockholm, Milaan of Berlijn bewandelen. Zij laten de automobilist zwaar te betalen. Vooral Berlijn kent een straf regime van milieuzones, vignetten en tarifering. Heel Duits, maar niet leuk. Nee, dan Parijs.
En nu stond in Het Parool te lezen dat Delanoë alweer met een nieuw plan komt: Autolib. Goedkope elektrische huurauto’s voor de bewoners van de stad. Het plan lijkt sterk op dat van het Nederlandse Greenwheels, maar dan dus elektrisch aangedreven. Meer Schimmelpennink dus. Of meer Amsterdam. Maar nee, Amsterdam heeft het (witkar)systeem alweer in de band gedaan en de Groenen in Parijs zijn bang dat de fietsers hierdoor toch weer in de auto zullen stappen, wat zeker voorstelbaar is. Hoe dan ook, Delanoë is de populairste linkse politicus van het land en de lucht boven Parijs wordt alleen maar schoner. Met dank aan Luud Schimmelpennink.
Geef een reactie