Peak Car

Gelezen in The Economist van 28 september 2012:

Vandaag vindt in Haarlem een Platform31-bijeenkomst plaats, gewijd aan multimodale knooppunten. Oud-rijksbouwmeester Ton Venhoeven spreekt er. Ik moet reageren. Multimodaal? Knooppunten? Het klinkt me allemaal bekend in de oren. Ik moest denken aan het recente artikel in The Economist waarin de terugloop in het autogebruik in de westerse wereld wordt geanalyseerd en verklaard. Een uitstekend artikel. Zelfs in de USA loopt het autogebruik terug. In de OECD vormen autoritten 70 procent in de modal split, buiten het voetgangersverkeer gerekend. Twaalf miljoen mensen in de EU werken in de auto-industrie en daaraan gerelateerde bedrijvigheid. Dat is 6 procent van alle werkgelegenheid. Buiten woonlasten gerekend, vormen uitgaven aan transport de grootste kostenpost van huishoudens; het merendeel wordt aan de auto besteed. In 2011 werden 60 miljoen nieuwe auto’s verkocht, wereldwijd wel te verstaan. Sinds de jaren ‘50 groeit het mondiale autogebruik en het autobezit. De meeste voorspellingen gaan nog uit van groeiend autogebruik na de huidige crisis. “But that may not be true.”

Er lijkt sprake van een verzadiging, zelfs in Amerika. Zowel autobezit, afstanden die worden afgelegd per auto als aantallen autoritten, ze laten in de statistieken dalende trends zien. De stabilisering vond plaats in 2004; vanaf 2007 zet de daling in. Waarom? Bijna iedereen heeft tegenwoordig een auto; het autobezit kan er alleen maar minder worden. Belangrijker nog is dat jonge mensen tegenwoordig hun rijbewijs op latere leeftijd halen. Jonge Amerikanen rijden minder vaak met de auto van en naar hun werk. Daarentegen stijgt hun aandeel in het gebruik van openbaar vervoer, met liefst 100 procent tussen 2001 en 2009! Dat heeft deels te maken met de hoge prijs van benzine, deels met de penetratie van internet. Onderzoekers hebben ontdekt dat waar die penetratie het hoogst is, het aandeel rijbewijzen onder jongeren lager is. Jongeren zien auto’s niet meer als een doel, maar als een middel. Ze zeggen dat sociale media hen eerder toegang verschaffen tot de wereld, niet meer autobezit. “Young peope move around more and settle down later; they would rather travel to far-off lands than cruise the strip downtown.” Kijk, dat plaatst die hele discussie over multimodale bereikbaarheid in een heel nieuw daglicht. Stoppen met asfalteren en inzetten op beter openbaar vervoer. Met overal WiFi!


Posted

in

by

Comments

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *