Rivolutione del ferro

Gezien in Napels op 4 augustus 2013:

Wonderbaarlijk mooi openbaar vervoersysteem heeft Napels. Iets wat je in deze Zuid-Italiaanse stad van ruim vier miljoen inwoners (regionaal) niet snel verwacht. Vanuit buurgemeente Pozzuoli konden we rechtstreeks met de metro naar het stadscentrum, zonder overstappen. Later reden we met de metro, onderweg maar een keer overstappend, door naar Pompeï. Dat overstappen gebeurde in station Garibaldi waar alle metro’s en treinen samenkomen; dit ondergrondse station blijkt het centrale overstappunt. Een metrokaartje geeft je het recht om 90 of 120 minuten lang gebruik te maken van alle soorten regionaal vervoer: de trein, de metro, de bus, het is spotgoedkoop. De treinen rijden op tijd en zitten in de spits stampvol. Men legt de laatste hand aan een nieuwe metrolijn dwars door het centrum. We brachten een bezoek aan station Toledo, dat voor bezichtiging was opengesteld voor het publiek. 

De omslag naar een geïntegreerd openbaar vervoersysteem vond in Napels plaats in 1994. Toen vergaderde daar de G7. Voor het eerst hadden de Napolitanen het gevoel dat geld uit Rome daadwerkelijk aan de juiste zaken werd besteed: aan de openbare ruimte, de overheidsgebouwen, de parken, de nutsvoorzieningen. In dat jaar kwam ook de eerste metrolijn gereed. Hernieuwde trots op hun stad leidde tot hernieuwd vertrouwen in de overheid. De uitbouw van de metro – om de chaos en congestie op het stedelijke wegennet te bestrijden – heeft op dat hernieuwde publieke vertrouwen kunnen voortbouwen. In 1997 was het plan gereed. Vijf jaar later werd het regionale openbaar vervoerregime ingevoerd, waarbij vijf vervoerbedrijven intensief gingen samenwerken als Metronapoli. De nieuwe metrolijn is hiervan het voorlopige hoogtepunt. Voorlopig, want er zijn nog grote uitbreidingen in de maak ter waarde van liefst 3,8 miljard euro. De autoriteiten verwachten een gunstige beïnvloeding van de Napolitaanse modal split: een groei van 34 procent openbaar vervoer naar 40 procent. In zo’n oude, extreem dichtbevolkte stad met grote hoogteverschillen en een werkloosheid van 40 procent kan dat buitengewoon profijtelijk zijn. Als de Vesuvius zich verder koest houdt komt het verarmde Napels er weer bovenop. Alleen nog wat mooie parken graag.


Posted

in

by

Comments

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *