Gelezen in S&RO nr 5 van 2009:
Zodra iemand van ‘assen’ spreekt, moet je opletten. Dan klopt er iets niet. Ook Friso de Zeeuw in een van de laatste nummers van Stedebouw & Ruimtelijke Ordening bezondigt zich eraan. Het is een oude Delftse hebbelijkheid die getuigt van beperkte wetenschappelijkheid en grote vormgevende behoefte. In een artikel, genaamd ‘Ruimtelijk-economische verschillen in Nederland’, tekent hij assen bij het leven. Er zou sprake zijn van een ‘kennisas’ van Amsterdam via Brabant naar Brussel en een ‘logistieke as’ van Amsterdam via Rotterdam naar Antwerpen. "Beide assen hebben bestaansrecht. Het is fout te denken, dat de ene as van morgen is en de andere – logistiek – van gisteren. Kenniseconomie zonder logistiek is een romantische misvatting." Alsof iemand hem al bij het schrijven tegenwierp dat hij fout zat – zijn vrouw waarschijnlijk. Maar De Zeeuw maakt het nog erger: hij betoont zich meer politicus dan wetenschapper want hij wil allemansvriend zijn. Nee, we zullen Rotterdam niet vergeten. Geknoei, kortom.
In de rest van het artikel put De Zeeuw zich uit in lofprijzingen op Brabant, of beter, hij ziet er volop kansen. Zijn assen gebruikte hij alleen maar als legitimering van zijn grote liefde voor Brabant. En nu maar hopen dat de Brabantse bestuurders het niet verknoeien! Ze moeten wel samenwerken, is zijn betoog. Alsof hij met Bouwfonds, waar hij naast zijn deeltijdhoogleraarschap directeur Nieuwe Markten is, grote belangen in Brabant heeft. Zoiets.
De Zeeuw bedrijft namelijk wel heel oppervlakkige wetenschap. Die assen van hem zijn natuurlijk larie. Als De Zeeuw in stedelijke economieën had gedacht en in invloedssferen, dan had hij zijn kaartmateriaal beter doorgrond. Ook in het lijnentrekken zie je het terug: gemakshalve sluit hij Alkmaar en West-Friesland buiten, maar ook Zwolle en Meppel. Terwijl dat allemaal gebieden zijn die aangeven hoe groot de invloedssfeer van Groot-Amsterdam wel niet is. Jammer ook dat hij het Duitse grensland tot achter het Ruhrgebied niet betrekt in zijn betoog en wel Vlaanderen. Al zijn assen wijzen naar Amsterdam. En wat die logistieke as betreft: de enige rechtvaardiging om die als logistiek te typeren is omdat Rotterdam aan die ‘as’ is gelegen. Vanuit Amsterdam gerekend hebben we het hier over de verbinding met Londen, Brussel en Parijs, en die is helemaal niet logistiek. Nee meneer De Zeeuw (en ook meneer Tordoir, want die heeft meegeschreven), u heeft slecht werk geleverd. Nu maar hopen dat ze op het ministerie van EZ dit artikel niet gelezen hebben. Voor een minister van het CDA klinkt het allemaal te mooi om waar te zijn.
Geef een reactie