Voorheen wielerstad

Gelezen in de Volkskrant van 6 mei 2010:

Criteriums in Amsterdam, ze werden volop gereden tot halverwege de jaren ‘60. Toen was het ineens voorbij. Oud-wielrenners Piet van Heusden en Joop Middelink dreunden ze op: de Ronde van de Orteliusstraat, de Ronde van de Kinkerstraat, de Ronde van de Dapperstraat, de Ronde van de Markthallen, de Ronde van de Lindengracht. Het waren er zo’n dertig tot veertig per jaar. En dan was er Olympia’s Tour, de belangrijkste rittenkoers voor amateurs die startte op het Rembrandtplein. Tijdens wedstrijden zat het Olympisch Stadion altijd bomvol. Wielrennen was een ware volkssport die gemakkelijk kon wedijveren met voetballen. Bart Jungmann interviewde de twee tachtigjarigen voor de Volkskrant. Aanleiding: de opening van de Giro in Amsterdam, afgelopen zomer. Boodschap: Amsterdam was vroeger een echte wielerstad, maar is dat allang niet meer.

Vragen naar de redenen voor de ondergang van het wielrennen in Amsterdam is tegelijk de vraag stellen waardoor het wielrennen in de jaren vijftig ineens zo immens populair was, ook in de hoofdstad. Van Heusden en Middelink noemen er een aantal: “Er was in die tijd niet veel te beleven en het wielrennen bood een hoop spektakel.” Door de komst van de televisie begin jaren zestig zakte de wielersport snel weg. Er kwam concurrentie, afleiding, meer vertier. Dan waren er de straatraces. Die waren een soort van afgeleide van de klassiekers en brachten veel volk op de been. “Anders dan de grote wegwedstrijden was het goed te volgen.” Ze konden bestaan dankzij het feit dat er nog geen auto’s in de straten gepakeerd stonden. Het groeiende autobezit maakte de straatraces op een gegeven moment echter onmogelijk. Ook het prijzengeld dat werd opgehaald in de straten onder de zittende winkeliers liep terug doordat de middenstand het in de jaren zestig moeilijk begon te krijgen. Oorzaak: diezelfde auto die de winkels de stad uitdreef. “Voorbij die tijd van autovrije straten en gulle middenstanders.” En de televisie, met z’n motorrijders en helicopters, maakte de wegwedstrijden juist gemakkelijker te volgen. Zo verdween er een volkssport uit de stad. Olympia is met 111 jaar de oudste wielerclub van Amsterdam. Ze heeft het moeilijk. Leden werven gaat bijna niet meer. De stedelijke bevolking verandert snel van samenstelling. De jeugd warm laten lopen voor wielrennen is lastig. Middelink: “Dat heeft te maken, het spijt hem dat te zeggen, met andere culturen, waar doorzettingsvermogen te wensen over laat.”


Posted

in

by

Comments

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *