Wonen aan de metro

Gelezen in The Localfrance van 18 mei 2016:

 

Twee jaar geleden publiceerde StreetPress en verhuurder Rentswatch in Parijs een kaart waarop de gemiddelde vierkantemeter-prijzen van woningen per metrohalte in de Franse hoofdstad stonden aangegeven. Rentswatch analyseerde duizenden woningen met huur- en verkoopprijzen over een periode van zes maanden, afgeleid van het Franse Funda, makelaarskantoren en informanten. De prijsindicatie op de kaart geeft telkens het bedrag weer dat men maandelijks moet betalen voor een flat van 35 vierkante meter binnen een straal van 500 meter rond het metrostation, sociale woningbouw niet inbegrepen. Zeer handige en ook verhelderende kaart moet ik zeggen. De allerduurste plek om te wonen in Parijs is de buurt rond halte Bir-Hakeim, vlak bij de Eiffeltoren. Een klein flatje kost daar per maand al snel 2.150 Britse pond. En het goedkoopst? Dat is La Courneuve-8 mei 1945, daar betaal je ‘slechts’ 480 Britse pond per maand voor 35 m2. Hoe verder naar buiten, hoe goedkoper het wonen in Parijs wordt. Allicht.

Uit de kaart blijkt dat je soms een paar haltes verder buiten het centrum gemiddeld al honderden ponden per maand minder aan woonlasten betaalt. Bijvoorbeeld Concorde. Daar betaal je op dit moment al snel 1.610 Britse pond per maand. Maar ga je slechts één halte verder in welke richting dan ook, dan daalt de gemiddelde koopprijs ineens met 500 pond maandelijks. Afgelopen zomer logeerden wij aan het Bassin de la Villette in het 19e arrondissement. Dat is vlak bij Jaurès. Een appartementje van 35 m2 kost daar volgens de kaart 940 Britse pond per maand. Eén halte verder naar het oosten (Laumière, Bolivar) scheelt mooi 100 pond in de portemonnee. Eén halte naar het westen of zuiden blijkt echter 50 tot 70 pond duurder. Soortgelijke kaarten als die voor Parijs, zijn ook gemaakt voor Berlijn en München. Ook Amsterdam wordt steeds duurder. Koopprijzen verschillen per buurt. Die verschillen kunnen flink oplopen. Nu er eindelijk een Noord/Zuidlijn rijdt is de vraag: wanneer komt Amsterdam met zo’n kaart?


Posted

in

by

Tags:

Comments

3 responses to “Wonen aan de metro”

  1. Harry Avatar
    Harry

    De genoemde cijfers op die kaart komen me knap onrealistisch over. Ook in 2016 waren de huren (ook voor particuliere verhuurders) geindexeerd door de zgn “loi ALUR” en vastgelegd in een zgn. “loyer de reference”. Dit is een bedrag per vierkante meter dat een verhuurder in een bepaalde wijk voor een bepaald woningtype kan vragen. Dit geldt voor _alle_ woningen, en is dus niet te vergelijken met het puntensysteem voor sociale huurwoningen in Nederland. De loyer de reference is vrij gemakkelijk op een kaart op te zoeken, en een beetje rondneuzen geeft al snel aan dat de verschillen een stuk groter kunnen zijn binnen Parijs dan Rentswatch hier aan lijkt te geven. Als ik kijk naar de prijzen die rentswatch hier aangeeft voor twee buurten die ik wat beter ken, zie ik dat ze er zowel een eind boven, als een eind onder kunnen zitten. De kaart is een leuk idee, de onderliggende data lijkt me dubieus.

  2. Rogier Avatar

    Beste Zef,

    Dank voor deze post. Zoals je weet – dus voor jouw lezers – de kaart van de koopprijzen per vierkante meter in Amsterdam die is er al. Je vindt hem hier: https://maps.amsterdam.nl/woningwaarde/

    De duurste buurten zijn de westelijke grachtengordel en de strook ten zuiden van het Vondelpark… Dat zal geen verrassing zijn. Wie aan de andere kant van het park gaat wonen kan € 1500 euro per vierkante meter besparen… Op een bovenwoning van 60 m2 is dat toch bijna een ton. Wie het betalen kan neemt deze beslissing echter niet rationeel!

    Groeten,
    Rogier

  3. Rogier van der Heide Avatar

    Oh en kun je nog uitleggen waarom je spreekt van Britse Ponden? De kaart geeft – logischerwijs – prijzen in euro’s.
    En als ik de kaart goed lees: bij Concorde kost het studioflatje €1050 en er omheen is het alleen maar duurder. In jouw tekst staat echter het omgekeerde. Waar zie ik het verkeerd?

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *