Blue Lab

Gelezen in NRC Weekend van 31 maart 2012:

The House of Denim is een platform-in-oprichting rond denim – spijkerstof – in en rond Amsterdam. Ik sprak laatst een van de oprichters, Mariette Hoitink van HTNK. Haar partner in crime is James Veenhoff. Ze vertelde me dat er opvallend veel maakindustrie rond denim in Amsterdam te vinden is. Ze sprak zelfs van ‘Amsterdam Denim Capital’. Niemand in Amsterdam weet het, en echt verklaren kan ze het ook niet, toch is het zo. Gek dat juist het buitenland dit opmerkelijke feit wèl beseft. Hoitink wees me op het gegeven dat Nederland groot is geworden in de textiel. In de Quoto 500 zijn het de textielbaronnen die nog altijd de lijst aanvoeren. Omdat ik waarschijnlijk nog steeds ongelovig keek, wees ze door het raam, naar buiten. Hier om de hoek, gebaarde ze, zit G+N. Zij maken gluejeans – gelijmde spijkerbroeken, een Amsterdamse vinding. Geweldige technologie, nieuw design. En zo zijn er veel meer bedrijven. The House of Denim zal bestaan uit vier instituten: een opleidingsschool, een R&D centrum, een museum/galerie/archief/winkel rond denim en de Demin Union, een netwerk van liefhebbers van denim en labels. De school opent binnenkort aan de Europaboulevard.

Dat de Amsterdamse denimbedrijven groot kunnen worden, bewijst G-Star. In NRC stond laatst een portret. Oprichter Jos van Tilburg begon ooit met bewerkte, oud gemaakte jeans. In 1996 zette hij in op ongewassen, donkere spijkerbroeken nadat hij deze trend had opgemerkt in Tokio. Hij doopte zijn oude merk Gapstar om in G-Star. Elwood werd zijn eerste echte broek. Aanvankelijk verkocht die niet en moesten mensen erom lachen; inmiddels heeft hij er 13 miljoen exemplaren van verkocht. Het jeanslabel heeft nu 6.000 verkooppunten in 70 landen en zette vorig jaar 780 miljoen euro om. Er zijn wereldwijd 303 G-Starwinkels. Die zitten enkel in de grote wereldsteden. De flagship store zit in de Amsterdamse PC Hooftstraat. Op het hoofdkantoor in Amsterdam Zuidoost werken 600 mensen. In totaal heeft G-Star 1000 mensen in dienst. Rem Koolhaas bouwt op dit moment het nieuwe hoofdkantoor. En dan te bedenken dat, naast G-Star, nog tal van grote en kleine modebedrijven in het Amsterdamse met spijkerstof werken. De totale omzet van denim in en om Amsterdam komt jaarlijks neer op 3 miljard euro. Vanuit The House of Denim zal deze jeanswereld nog veel groter, duurzamer en geavanceerder worden gemaakt. Wie had het over een nieuwe Nederlandse industrialisatiepolitiek?


Posted

in

,

by

Comments

2 responses to “Blue Lab”

  1. Ronnie Zijp Avatar
    Ronnie Zijp

    Zef,

    Wat een prachtig verhaal!
    Dat amsterdam denim hoofdstad is, dat was mij niet onopgemerkt gebleven. Dat komt waarschijnlijk doordat ik jarenlang is Zuidoost heb gewoond en ik de gebouwen van G-Star en Levis uit de grond zag verrijzen. Ik denk dat Amsterdammers, meer dan in andere wereldsteden, helemaal verknocht zijn aan jeans. Ze dragen het overal, naar feestjes, naar het werk, zelfs naar begrafenissen. Jeans past mijns inziens naadloo bij de cultuur van de Amsterdammer: samen met een truitje voor een casual informele look, of met een colbertje voor een trendy look, maar niet al te chique.

  2. CHEAP GENERIC PHARMACY : -==== Men’s Health Drugs ====-

    Buy Cheap Generic Drugs Now!…

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *