Drukte op het Europese snelle spoor

Gelezen in NRC Handelsblad van 5 december 2010:

Aangestoken door de Chinese koorts, waar de ene na de andere hogesnelheidslijn wordt geopend, lees ik in een goed bewaarde NRC Handelsblad van eind vorig jaar een artikel over de vrije concurrentie op het Europese spoor. Sinds 1 januari kunnen de spoorwegmaatschappijen over elkaars grondgebied rijden. Voor Europese begrippen een unicum. Half oktober vorig jaar al reed er een ICE-trein van Deutsche Bahn door de Chunnel. De Duitsers, lees ik, hoopten aanvankelijk dat ze bij de Olympische Spelen van 2012 in Londen al een eigen dienstregeling konden hebben. Dat bleek eind vorig jaar onhaalbaar te zijn. Sindsdien mikken ze op eind 2013. “Het is de bedoeling dat dan drie keer per dag een ICE-trein van Londen naar Brussel rijdt. Die zal daar dan worden gesplitst in een deel dat doorrijdt naar Amsterdam en een deel dat naar Keulen en Frankfurt gaat.” Het kan makkelijk, want de capaciteit op het spoor door de Chunnel wordt nog maar voor de helft gebruikt. Eind 2011 gaan ook de Italianen rijden met hogesnelheidstreinen tussen Milaan, Turijn en Parijs. En de Fransen zelf willen gaan rijden tussen Milaan en Venetië naar Rome en Napels.

Het wordt de komende drie jaren dus druk op het Europese hogesnelheidsspoor. In 2008 passeerde Europa al de grens van 100 miljard passagiers-kilometers; tien jaar eerder was dit nog maar de helft. We kunnen gerust spreken van een grote doorbraak. De grote Europese steden raken nu definitief onderling verbonden via het snelle spoor. Dit kan volgens NRC Handelsblad tot fundamentele veranderingen leiden. De krant citeerde Nicolas Petrovic, directievoorzitter van Eurostar. In de Financial Times zou hij hebben gezegd: “Mijn inschatting is dat als we vijf jaar verder zijn, de markten volledig zullen zijn veranderd, op dezelfde manier als de telecom- en de energiemarkt zijn veranderd.” Dat zal gerust. We zijn inmiddels alweer een half jaar verder. Nog belangrijker echter is dat het stedenpatroon in Europa in diezelfde vijf jaar behoorlijk op de schop zal gaan. Wie dan is aangesloten, zal bloeien, wie geen halte heeft krijgt het moeilijk.


Posted

in

by

Comments

One response to “Drukte op het Europese snelle spoor”

  1. Wouter van Gessel Avatar
    Wouter van Gessel

    Het verleden heeft aangetoond dat snelle voertuigen die de verbinding verzorgen tussen steden deze steden een economische boost geven. De trekschuit, de trein, vliegtuig en de auto hebben dit proces al eerder aangetoond. De hogesnelheidstrein zal hetzelfde effect geven voor die steden en regio’s die met dit treintype verbonden zijn en gaan worden. Echter er zijn een aantal andere processen in gang gebracht die de hogesnelheidstrein als achterhaald kan bestempelen. Zijn rijkarakteristieken zijn van dienaar dat de regio’s en steden een bepaalde afstand moeten hebben om enigszins rendement uit de hogesnelheidstrein te halen. Het grote voordeel van het aansluiten op het conventionele spoor zal eerder het rendement verlagen dan dat de hogesnelheidstrein echt spierbalen krijgt. De wereld orde is ook aan het veranderen. De zogenaamde Briclanden Brazilië, Rusland, India en China zullen in de toekomst gaan domineren. Europa zal daarbij achter gaan lopen. Echter dat betekend nog niet dat Nederland met de rest van Europa mee moet. Nederland heeft een aantal sterke regio’s die allemaal hun eigen specialisme hebben. Eindhoven in de techniek. Amsterdam in het zaken wezen, Wageningen in de land- en tuinbouw, Den Haag als politiek centrum. Echter de verbindingen tussen de steden binnen Nederland zijn dusdanig dat de reistijd tussen deze steden te hoog is om elkaar echt te kunnen versterken. Maar er is een techniek die de regio’s, de steden, en de luchthavens zo kan verbinden dat we kunnen spreken van de metropool Nederland. Amsterdam- Eindhoven in 30 minuten. Amsterdam- Den Haag is 17 minuten. Amsterdam- Groningen 55 minuten en zo kan ik nog wel door gaan. Echter een hoge snelheidstrein kan nooit en te nimmer aan deze getallen voldoen. Alleen een magneettrein is in staat om Nederland tot een interessante metropool te maken en tevens in staat om ook een echte snelle verbinding te zijn voor Europese steden en regio’s. Helaas blijven we in Nederland en Europa op een conservatieve manier denken. Die uiteindelijk Europa doet achterlopen. Japan heeft echter nu de knoop doorgehakt. Zij gaan nu een magneetlijn aanleggen omdat de hoge snelheidstrein te duur is. Het plaatje bij dit blog is dan ook gelukkig van de Japanse JR Maglev. Al moet ik er bij vermelden dat mijn voorkeur voor de Duitse variant gaat.

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *