Geboortegrond van Facebook

Gezien in Kriterion op 25 februari 2011:

De bioscoopzaal zat gisteravond afgeladen vol. We keken naar ‘The Social Network’ van David Fincher. Over Mark Zuckerberg (Jesse Eisenberg), oprichter van Facebook. Wie wil weten hoe moderne innovaties in hun werk gaan moet beslist de film gaan zien. Het gaat dus niet zozeer over de persoon, maar over succesvolle innovatie. En uiteindelijk draait de film om steden! Het eerste deel speelt zich af in Boston. Echte universiteitsstad, beetje oubollig, belegen. Harvard, Boston University. Studentenleven. Feesten. Vriendschappen. Facebook begint daar, maar de maker zoekt al snel ingangen in de universiteiten van het nabije New York. Dan bedenkt zakenpartner Eduardo dat ook Stanford moet worden veroverd. Stanford? Dat is wel ver weg. Het begint de jongens te dagen: voor het echte succesvol ondernemen moet je niet aan de Oostkust zijn. Daarvoor moet je toch naar de Westkust. Zuckerberg is niet geïnteresseerd in geld, maar wel in succes. Het tweede deel van de film speelt zich af in San Francisco. Mooie shot!

Hoe maakt de jonge Zuckerberg de overstap van het belegen Boston naar de dynamische Westkust? Door in een bar de even jonge maar gepokte en gemazelde oprichter van Napster te ontmoeten, die de potentie van zijn software onmiddellijk ziet. Kennersoog uit Stanford. Die haalt hem over om zijn geluk in Silicon Valley te beproeven. Terwijl zijn jonge partner Eduardo nog tevergeefs probeert zaken te doen in New York, begint Zuckerberg al met werken vanuit een zonovergoten villa met zwembad in San Francisco die tijdelijk wordt gehuurd. Overal laptops, mobiele telefoons. Dan de echte nachtclubs. Wow! Vervolgens de venture capitalists die bereid blijken veel geld te investeren in Facebook. We maken kennis met de wereld van het echte zakendoen. Met kennersogen. Een flinke werkruimte wordt gehuurd in een oud pakhuis. Veel jonge, hardwerkende mensen bij elkaar. Kleding is belangrijk: pakken uit Boston zijn fout, losse vrijetijdskleding is hip. Muziek is belangrijk. Ten slotte de advocaten. Hele dure advocaten. Dat is Silicon Valley, dat is San Francisco. Van daaruit verovert Facebook dus de wereld. In de zestiende eeuw ging het niet anders. Het gaat om steden, stupid!


Posted

in

,

by

Comments

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *