Green City

Gelezen in ‘European Green City Index” (2009):
 
 
Onlangs verscheen de European Green City Index, opgesteld door de Economic Intelligence Unit te Londen. Dertig steden in Europa werden vergeleken op hun prestaties inzake duurzaamheid. Amsterdam eindigde op de vijfde plaats, achter Kopenhagen, Stockholm, Oslo en Wenen. In Amsterdam reageerde men teleurgesteld op het nieuws, maar de score is allerminst beroerd. De drie winnaars zijn alle Scandinavische steden; Nederland is lang geen Scandinavië, helaas. De prestaties bleken bovendien sterk te correleren met welvaart, die in Scandinavië nu eenmaal groter is, en met vrijwilligerswerk, want hoe meer vrijwilligerswerk een stad telt, hoe duurzamer deze blijkt te zijn. Amsterdam blijkt relatief veel vrijwilligers te tellen, waardoor de onderzoekers de civil society van de Nederlandse hoofdstad hoog aanslaan. Wat mooi is. Ook stadsgrootte speelt een rol: de hele grote steden presteren minder dan de steden met iets minder dan een miljoen inwoners.
 
Amsterdam komt veel aan bod in het eindrapport. De stad wordt als voorbeeld gezien van uitstekende afvalverwerking. Daarin is ze het tegenbeeld van een stad als Zürich. De Zwitserse stad heeft ooit besloten om zwaar in te zetten op afvalreductie en is daarin wonderwel geslaagd: de inwoners van Zürich produceren slechts 406 kilo per jaar per persoon. In Amsterdam is dat 487 kilo, iets minder dan het gemiddelde. Maar Amsterdam verbrandt zijn afval op uiterst efficiënte wijze en gebruikt de restwarmte voor de stadsverwarming. Daardoor staat ze toch op één. Amsterdam excelleert ook op het gebied van water, transport (fiets!) en landgebruik (intensieve bebouwing). Waar ze matig in presteert zijn CO2-beleid en luchtkwaliteit. Daarin wreekt zich haar ligging. Waar de Scandinavische steden in dunbevolkte, natuurrijke gebieden gelegen zijn, bevindt Amsterdam zich in een hogedrukgebied met veel congestie: "Amsterdam suffers particularly from its proximity to heavy industry in the Netherlands, Germany and Belgium, as well as from traffic congestion in the wider Randstad area." Om nog duurzamer te worden zou Amsterdam moeten inzetten op verplaatsing van de hoofdstad naar het noorden.

Posted

in

by

Comments

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *