Gelezen in ‘Ruimte voor muziek. Muziekgebouw aan’t IJ/Bimhuis" (2007) van Hans Ibelings:
Vandaag houdt Gert Urhahn een lezing in de Zuiderkerk. Max van den Berg belde me er nog over op. De afgelopen maanden verzorgde de stedenbouwkundige Urhahn een masterclass stedebouw in opdracht van de Dienst Ruimtelijke Ordening over Hamburg. Onderwerp: de verhouding tussen de haven en de stad. Deelnemers waren stedenbouwkundigen, economen en planologen uit zowel Amsterdam als Rotterdam, beide havensteden. Ook Den Haag deed mee (heeft een eigen haven!), en Zaanstad en Utrecht (binnenhaven). Die masterclass was in alle opzichten geslaagd. Hij viel samen met de voorbereidingen in de Duitse stadstaat van ‘De Sprong over de Elbe’, waar feitelijk een begin mee wordt gemaakt in 2013 met de Internationale Bau Ausstellung (IBA) en de Internationale Gartenschau.
In ‘Ruimte voor muziek’, zo’n koffietafelboek dat verscheen bij de opening van het Muziekgebouw aan ‘t IJ en dat ik dit weekeinde toevallig doorbladerde, las ik een interview met Hans van der Made, stedenbouwkundige bij DRO. Hij bewijst daar Gert Urhahn de nodige eer. Dat is mooi van Van der Made. "In 1981 was stedenbouwkundige Gert Urhahn een van de eersten die pleitten voor een studie naar de IJ-oevers. Hij was betrokken bij de eerste plannen voor het Oostelijk Havengebied van Arne van Herk en Sabien de Kleyn en hij had gezien dat in veel steden elders ter wereld het gebied aan de rivier bij de stad werd betrokken." Urhahn werkte toen overigens nog bij de DRO. Dan heb je als stedenbouwkundige te maken met de politiek. De politieke aandacht, aldus Van der Made, lag echter nog helemaal bij de stadsvernieuwing. "Er kwam een impuls toen uit onderzoek bleek dat het toenmalige groeikernenbeleid de mobiliteit aanwakkerde, en de economie van de stad verzwakte. Toen is geprobeerd om dat beleid om te buigen en is de IJ-as, het gebied van Sloterdijk tot aan IJburg, als grootstedelijk project ontstaan."
Maar het zou nog tot 1995 duren voordat de politiek er helemaal uit was. Eerst was er nog de strijd tussen de voorstanders van de IJ-oevers en die van de Zuidas. Gert Urhahn wachtte het niet af. Hij begon zijn eigen stedenbouwkundige bureau. Hans van der Made bleef. Mede aan hem danken we dat mooie muziekgebouw op die plek in die kwaliteit.
Geef een reactie