Gelezen in de PS-bijlage van Het Parool van 22 oktober 2005:
Tom Holkenborg (1967), alias Junkie XL, woont sinds twee jaar in Los Angeles, om precies te zijn in Venice Beach. "Venice, where art meets crime." Zijn wereld is Hollywood, waar hij samples maakt voor commercials, speelfilms en videogames. "Ik ben vierkant uitgelachen toen ik in 1996 muziek voor videogames en reclame ging maken. Dat was de totale sell-out. Nu staan de artiesten in de rij, en is het een belangrijk medium geworden. De muziek die ik voor een Cadillac-commercial maakte, was speciaal voor een reclameblok bij de Superbowl en de Oscaruitreiking. Daarvan komt de kijkdichtheid overeen met die van een WK-voetbalfinale." Met dit soort muziek wordt meer geld verdiend dan met het maken van CD’s.
Voordat Junkie XL naar LA vertrok, woonde hij tien jaar in Amsterdam, aan de Brouwersgracht. Zijn stamkroeg is Thijssen, onlangs door Johannes van Dam bekroond met een 8-. Daar heeft hij een vast tafeltje. Hij werkt er aan zijn samples (een nummer van Junkie XL bestaat in de regel uit een sample of veertig), want meer dan een laptop heeft hij niet nodig. "Tegenwoordig doe ik alles alleen. Ik zou niet eens met mezelf willen samenwerken." Nog steeds komt hij in Thijssen. Hij staat er voor duizenden euro’s aan de lat.
Alweer een verrassend voorbeeld van de nieuwe creatieve economie. Het gaat in die economie dus om het bedenken van content. Daarmee wordt ontzettend veel geld verdiend. We hebben het bovendien over een eenmanszaakje, deels gevestigd in Los Angeles, deels aan de Brouwersgracht in Amsterdam. De eigenaar is jong (hoewel hij zich alweer oud voelt, want de ontwikkelingen zijn ook voor hem nauwelijks bij te benen). Het bureau staat feitelijk in de kroeg, om de hoek. Welke overheidsstatistiek incorporeert dit soort relevante economische gegevens?
Geef een reactie