Gehoord in Moskou op 23 augustus 2012:
Het metronet van Moskou is uitgestrekt en van hoge kwaliteit. Het dateert uit de jaren ’30 van de twintigste eeuw en werd in opdracht van Stalin aangelegd met als doel om de hoofdstad van het Sovjetrijk een vervoerssysteem te bezorgen dat zich meten kan met dat van andere hoofdsteden: Londen en Parijs. Het eerste station werd op 15 mei 1935 geopend. Alles is groot aan het systeem: 180 stations verbinden ruim driehonderd kilometer ondergronds spoor. De haltes liggen relatief ver uit elkaar – zo’n drie kilometer -, het lijnennet is radiaal, maar kent ook een circle line. De stations liggen diep onder de grond verstopt, dus een afdaling naar de perrons lijkt telkens op die van een tocht naar de hel. Trouwens, elk station is zodanig gebouwd dat het tevens kan dienen als schuilkelder in tijden van oorlog. De stations zelf zijn schitterend; kosten noch moeite zijn gespaard en alles lijkt bedoeld om op de gebruikers een verpletterende indruk te maken. Dankzij het systeem maakt reizen per metro nog steeds zeventig procent uit in de modal split van Moskou. Dagelijks vervoert de Moskouse metro circa 10 miljoen mensen, terwijl het gebouwd is op een maximale capaciteit van 6,5 miljoen. Mooi ook om te zien hoe alle Moskovieten met elkaar afspreken in de catacomben, leunend tegen de pilaren. Het overbelaste systeem vervult iedereen nog altijd met trots.
Door de verdere groei van Groot Moskou kan het bestaande metrosysteem de hele agglomeratie niet langer ontsluiten. Tijdens de Moscow Competition van de afgelopen maanden kwamen dan ook ideeen op om ook het regionale spoorwegnet meer voor stedelijke personenvervoer te gebruiken. Snelle treinen van buiten naar de negen kopstations die het centrum omgeven, zouden een welkome aanvulling vormen op het bestaande openbaar vervoersysteem. Rond Moskou loopt bovendien een complete ringspoorlijn. Echter, die wordt nu nog uitsluitend voor goederenvervoer gebruikt. In het dominante radiale systeem zou zo’n ringspoor goed van pas komen. Maar het grote probleem is: alle goederenvervoer voor heel Rusland over spoor gaat nog altijd dwars door het centrum van Moskou heen. Niet de metro, maar het spoor is het probleem. De congestie in de metropool is ook hier niet te wijten aan het falende personen-, maar aan het verouderde en dominante goederenvervoersysteem. Wie lost dit probleem op?
Geef een reactie