Gelezen in Het Parool van 26 juni 2010:
Na SBS, Endemol, MTV, IDTV, Discovery, RTL (zie Het Parool van 21 mei 2010) en VPRO verhuist ook de Avro naar Amsterdam. Directeur Willemijn Maas kondigt de verhuizing aan in Het Parool van afgelopen zaterdag. Weliswaar blijven de kantoren achter in Hilversum, maar het ‘’Avrohuis’ wordt ergens in de binnenstad van Amsterdam gevestigd. Daar zullen programma’s worden gemaakt en vinden voorstellingen, concerten en debatten plaats, de programmamakers willen er hun leden ontmoeten. Ook horeca hoort daarbij. De omroep, die beseft dat het publieke bestel “heel erg toe is aan vernieuwing,” wil meer tussen de mensen zitten. “Met een meer zichtbare positie, op een plek die voor iedereen toegankelijk is, verwacht Maas beter te kunnen strijden tegen het idee dat de publieke omroep een soort fossiel uit het verleden is.’ Contact maken gebeurt nu zowel online als offline, “maar wij willen het publiek ook ontmoeten, begroeten en mee laten doen.” De Avro wil een jonger en diverser publiek bereiken en is op zoek naar nieuwe vormen van ledenbinding: “daar is in Amsterdam met 180 nationaliteiten meer kans op.” Maas, die afkomstig is van de Hogeschool Amsterdam, wil vooral laagdrempeliger opereren. Ze heeft haar plannen niet bij de andere omroepen getoetst, maar acht de kans groot dat die hetzelfde zullen willen. “Dat lijkt mij alleen maar leuk.”
De voordelen van een vestiging in Amsterdam die Maas noemt, komen overeen met wat steeds meer bedrijven noemen als overweging om voor een metropolitaan milieu te kiezen: rechtstreeks fysiek contact tussen producenten en consumenten, ook al wordt er tegelijkertijd steeds meer online gecommuniceerd, letterlijk zichtbaar en tastbaar aanwezig zijn, modern, laagdrempelig opereren, met een jong, multicultureel imago. Opvallend ook dat een groot deel van het interview betrekking heeft op kunst en cultuur. Daar draait het tegenwoordig om, zeker bij de media. Amsterdam wordt een mediastad, een grootstedelijke omgeving waar producenten en consumenten elkaar intensief ontmoeten en waar nieuwe ideeën worden uitgewisseld. Het belang van een dynamische grootstedelijke omgeving wordt niet alleen evidenter, noodzakelijker, maar ook door glasvezelvoorziening gemakkelijk te realiseren. De econoom Michael Storper noemt in ‘’The Regional World’’ metropolitane milieus van grote economische waarde omdat het omgevingen zijn van voortdurende reflectie. Sterker, de economie implodeert: alle hoogwaardige productie en consumptie die afhankelijk is van vernieuwing en steeds meer behoefte heeft aan rechtstreeks contact met consumptiemarkten, trekt samen in grote steden. Bedrijven willen, nee moeten “tussen de mensen.”
Geef een reactie