Gelezen in Het Parool van 4 oktober 2012:
Afgelopen donderdag meldde Het Parool een ware opmars van de digitale media-industrie in en rond Amsterdam. Onder de kop ‘Stad magneet voor digitale media’ deed journalist Marc Laan uitvoerig verslag van een opmerkelijke trend. Bijna de helft van de Nederlandse bedrijven in de sector van de digitale media is op dit moment in de hoofdstad gevestigd, de meeste in de westelijke binnenstad, de grote jongens langs de stadsranden. Nog eens een op de vijf heeft de randgemeenten als vestigingsplaats gekozen, vooral Hoofddorp en Hilversum. Daarmee zitten twee van de drie bedrijven in deze sector in en rond Amsterdam. In totaal gaat het om zo’n driehonderd bedrijven: websitebouwers, ontwerpers van apps, de gaming industrie, tv-bedrijven, reclamebureaus, consultants en makers van e-books en online-tijdschriften. Ondanks de crisis doen deze bedrijven het nog redelijk goed. De regio Amsterdam begint daarmee op Silicon Valley te lijken.
De opmerkelijke gegevens blijken afkomstig van de Amsterdam Innovatie Motor (AIM). Deze heeft ook het succes van de Amsterdamse regio geprobeerd te verklaren. Belangrijkste reden volgens haar: het grote belang van face-to-face contacten. Verder ook: de nabijheid van klanten en opdrachtgevers. Ook telt de aanwezigheid van uitgeverijen, evenals van Vodafone, Ziggo en UPC. Ten slotte schrijft zij het succes toe aan de supersnelle glasvezelinfrastructuur van AMS-IX waarmee de bedrijven gegevens uitwisselen. Laan: “De digitale industrie brengt opmerkelijk veel werkgelegenheid mee voor de regio. Gemiddeld werken er 45 personeelsleden per bedrijf, negen keer meer dan bij een doosneebedrijf in de regio, dat vijf werknemers telt.” Inderdaad, Amsterdam begint verdacht veel op San Francisco te lijken.
Geef een reactie